Leta i den här bloggen

söndag 2 oktober 2011

Nattismackan

Ibland så måste man ju bara ha en liten, liten kvällsmacka innan man går och lägger sig. Har man hemma fisbröd så blir ju mackan lite extra god. Vad är då fisbröd kan man ju undra? Jo det är helt enkelt hembakat mjukt tunnbröd och hemma hos os så har det alltid hetat fisbröd och anledningen till de, ja det få ni lista ut själva..



Nattismacka
Hembakat tunnbröd
Norrgott
Herrgårdsost
Gurka
Paprika
2 skivor bräckt kött

Bred norrgott på tunnbrödet , skär några ostkivor och lägg på. Skiva gurka och paprika och lägg på. Sist men inte minst det bräckta köttet..
Ät och njut med ett glas mjölk till!



Bräckt skinkstek
Torrsalta köttet med grovsalt i en bunke i kylen. 
Se till att det är helt täckt med salt, i 1½ dygn. 
Skölj sen av saltet och lägg det i 175 grader varm ugn. 
Köttet är klart när tempen visar ca 70 grader. Du kan använda älg, karré eller skinkstek eller nästa vad kött som helst och det ska vara tinat, inte fryst.. Lycka till!
Bra som pålägg på mackan!


3 kommentarer:

Erika Skogly sa...

Fisbröd har jag aldrig hört talas om, men jag hajar varför det heter så... Surströmming borde kanske heta fisströmming, och sen kan man ju äta bruna fisbönor med fläsk. ;)

Carola sa...

Kollar in din sida om nått bra tips inför en middags bufe som ska hållas,min lott var Middag.Finns för mkt smaskigt dock:)

ps:lottar ut fina Muffins formar på min sida nu,så passa på ALLA kan vinna;)

www.tolisinredning.blogspot.com

Anonym sa...

Hej!

Jag måste alltid, alltid ha en macka innan jag går och lägger mig. Jag heter Rikard och jobbar på Lövånger Tunnbrödsbageris PR-byrå. Lövånger letar nu efter en Sveriges bästa tunnbrödsrulle, kan det vara din nattis-macka?
kolla in tävlingen här: http://www.fazer.se/tunnbrodsrulle

Lycka till!

/Rikard