Leta i den här bloggen

tisdag 1 mars 2011

På besök i stora staden

För några helger sedan så åkte jag och gubben iväg till stora staden och överraskade våra kompisar med ett besök.
Kl 14.15 kom vi instövlandes med en hel del packning varav det mesta bestod av en massa mat. Dom fick en liten drink för att stilla nerverna och sen åkte vi iväg. Min farsgubbe skulle spela på Balder så vi tog med oss kompisarna och for och lyssnade på lite blues mellan 15-17, himla kul måste jag erkänna att det va och så mysig. Sen åkte vi hem till kompisarnas kryp in och åt förätt, varmrätt och efterrätt som jag och gubben fixat i ordning. Tårta hade jag också fixat men det fick hon först på söndagsmorgon då hon egentligen fyller år.
Ett måste va ju också att se melodifestivalen men det kunde vi ju vart utan..Fy så dåliga låtar det håller på vara, inte kul alls.
Kortspel är ju också ett måste men jag börjar på fundera på om inte poängräknerskan räknar fel eller nått. Konstigt nog så vinner hon alltid varenda gång eller kan det rent av vara så att vi andra helt enkelt är kass på att spela kort?
Nja, jag tror nog att hon bara räknat fel!!
Tack för en trevlig kväll !

Nu kommer en liten uppdatering på vad vi åt..



Förrätt
Räkcoktail på toast

1 brk räkor i lag
10 cm gurka
1 brk creme fraiche
ca 1 msk chilisås
2 msk sweet chilisås
Lite sambal oelek
Svartpeppar, persillade
4 kantskurna skivor franska
Sallad
Tomater

Gör så här
Häll bort lagen från räkorna. Dela räkorna och lägg i en skål. Skala gurkan alltså ta bort det gröna, sen hackar du ned den i mindre bitar.  Blanda i övriga ingredienser och rör om. Ställ in i kylen en stund så att det få ta ihop. Rosta franskan och lägg upp på tallrik. Lägg på ett salladsblad och skivade tomater. Skiva gurka och lägg på. Lägg sedan blandningen över och krydda med lite persillade


Varmrätten 
Fläskfile med ugnsbakade potatishalvor och kantarellsås
Fläskfilen hade gubben marinerat hemma redan och i vanlig ordning så hade han glömt att skriva upp vad han hade i, OVANLIGT!!
 Potatisen tvättade vi och delade på hälften. Ställde in den i ugnen i ca 30 minuter på 225 grader. Strö över lite flingsalt och persillade på potatisen..Så himla gott det blev. Såsen gjorde vi på lite gula förvällda kantareller, soya, lite av marinaden och sedan fick det bara koka ihop

Sen va det dags för efterrätt. Själva huvudnummret om jag få säga det själv.
 Receptet har jag hittat på matklubben och minns jag inte fel så kommer det från bloggen bakpassion. Jo så va det receptet finns även där och en mycket finare bild på cheescaken. Jag tog dock inte oreo cookies som receptet sa utan dottern hade bakat vanliga cookisar så jag blandade ned dom istället.

Här kommer receptet

Turtle cheesecake

Botten: 
1 paket oreo cookies fint krossade/ eller 200 g cookisar (krossa i matberedaren)
4 msk smält smör

Gör så här:
Blanda ihop kexsmulorna och smöret med hjälp av en gaffel. Tryck ut i en form med löstagbarkant ca 24 cm i diameter. Grädda i ca 8 min på 175 grader. Låt botten svalna.

Kolalager:
1,5 dl kolasås
1,5 dl pecannötter, grovt hackade

Gör så här:
När botten har svalnat så ringlar du över kolasåsen (jag köpte färdig annars kan man ju koka egen eller köpa en kondenserad mjölk och koka i 2-3 timmar så har du också en god kolasås) men håll dig ca 2 cm från kanten. Det är lättare att få lös formen då. Strö över pekannötterna. Ställ sedan formen åt sidan.

Cheesecake:
500 g philadelphiaost (rumstempererade)
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg (rumstempererade)
 100 g mörk choklad, smält
  
Gör så här:
Vispa osten klumpfri och tillsätt socker + vaniljsocker och vispa smeten slät. Vispa ned ett ägg i taget och blanda sist i chokladen. Häll smeten över cookiebotten och ställ in i ugnen i ca 50 minuter tills fyllningen är fast men ändå lite darrig. Låt svalna helt.

Ganache:
200 g marabou mjölkchoklad
ca 1 dl grädde (lite mindre och rumstempererad)

Gör så här:
Smält chokladen i micron rör om, Rör i grädden lite i taget. Ganachen kommer att bli hård och klumpig i början men fortsätt att ha i grädden och rör om så kommer den att bli slät. Bred ganachen över den cheesecaken och låt den stå i kylen i minst 4 timmar, helst över natten. Ringla kolasås och grädde och strö lite pecannötter över. Servera med en klick grädde..

Jag hade med mig baugetter som jag hade bakat tidigare och receptet kommer från alltommat.se

Vridna oliv och tomatbaugetter
25 g jäst
5 dl vatten
 1,5 tsk salt
2 msk olivolja (jag hade raps)
1 msk oregano
2 pressade vitlöksklyftor
13 dl vetemjöl special
1 dl hackade soltorkade tomater i marinad
1 dl hackade svarta oliver

Gör så här:
 Smula ned jästen i en bunke och rör ut i 37 gradigt vatten. Tillsätt salt, olivolja, oregano, vitlök och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en slät deg (jag använder hushållsassistenten). Häll i oliver och tomater och kör runt så det få blanda sig med degen. Degen ska sedan jäsa i ca 1 timme under bakduk. Häll upp degen på ett mjölat bord (knåda den inte) dela i fyra delar. Forma degen till vridna baugetter. Lägg baugetterna på bakplåtsklädd plåt och låt jäsa i ca 30 minuter under duk. Sätt ugnen på 250 grader. Grädda baugetterna i ca 15 minuter..
 VÄLDIGT GODA BAUGETTER!!

Gjorde en liten drink på kvällen som såg ut så här


Isvindar
 3 cl bols blue
2 cl sprit
 is 
Fruktsoda

Sen va det slut på den kvällen

6 kommentarer:

malinns sa...

Oj, vad roligt att få överraska på det viset och vi Bjurholmsbor är ju inte vana att gå och lyssna på lokal så det måste ha varit en upplevelse bara det.

P.S drinken såg görgod ut

Anonym sa...

Helt otroligt god mat, trevligt sällskap, men usla kortspelare.

Du glömde ju skriva en sak... och jag som skickade bilderna! Kom igen nu!

/K

Anonym sa...

Nja allt såg ju gott ut förrutom drinken, blått är ju inte naturligt att dricka (tänker osökt på glykol) kolla bara Vira blåtira..

Räkcocktail is the shit!

veronnes

Växelhäxan från norrland sa...

Ha ha vilken otur att jag inte kan ladda upp nya bilder på min blogg annars hade jag ju självklart visat bilderna K, eller nått!!

Mårtenssons kök sa...

Gud vilken härlig överraskning! Och den där efterrättstårtan den måste vi ju bara göra, jisses så gott det låter!

KarinW sa...

Men nu får jag nästan skämmas för nu var det en evighet sedan jag var in till dig!!!! Du har ju ändrat "utseende" på bloggen du också(fast jag har fått hjälp jag)
Vilken fest ni fixade, ojojoj den där chokladdrömmen........Hoppas allt är bra med dig och din familj, här är det bara finfint!