Leta i den här bloggen

tisdag 25 augusti 2009

Pannkaka

Ja idag så skulle vi äta pannkaka och jag kan tala om att det höll på bli RIKTIG PANNKAKA av alltihopa.
Jag och gubben hade bestämt oss för att pröva en lchf variant, och då blev det så här.
Jag stekte bacon i ugnen med lite smör, passade under tiden på att röra ihop vanlig pannkaka till barnen (ursäkta tonåringarna) så den fick stå och svälla en stund.
Sen gör jag i ordning våran variant med keso, ägg och grädde i.
Tar ut baconet ur ugnen och river över ost som det står i lchf receptet, och häller över smeten sen in i ugnen.
5 minuter senare ska jag börja grädda pannkakorna till barn flåt tonåringarna, då skriker jag rakt ut!!!!!! fbannat, virrpanna, klaterarsle...
Vad har jag gjort undrar ni?
Jo tonåringarnas pannkakasmet åkte in i ugnen, det va visst den jag hällde över baconet och osten...
Kvar på bänken stod varianten med keso snyggt och prydligt, hell tänkte jag..
Fick bli äggkesoröra av den och sen blanda en ny smet till våran pannkaka..
Här kommer alla tre "recept", ibland undrar jag om man är med eller???
Vad tror ni?



Fläskpannkaka ala lchf

3 pkt bacon
8 ägg
1½dl grädde
50 gr smör
250 g keso
150 gr riven ost

Gör så här
Skär baconet i mindre bitar, smält smöret i en ugnsform ca 30x40 cm.
Lägg ned baconet och låt det steka medans du blandar ihop smeten..
När baconet stekt färdigt strör du riven ost på och ägg blandningen.
Ställ in i ugnen på 250 grader i ca 15 minuter, tills det har tagit ihop i mitten..
Servera med blåbär (jag mosade dom bara)



Äggröra med keso

8 ägg
1½ dl grädde
250 gr keso

Rör ihop och stek i stekpannan tills det har tagit ihop..



Barnens tjockpannkaka

Vanlig pannkakasmet för 4 personer
3 pkt bacon
50 g smör
150 g riven ost..

Gör så här
Ugnen på 250 grader.
Skiva och stek baconet i ugnen. Riv över osten.
Häll över pannkakasmeten.
Låt stå i ca 15 minuter ev mer hade dålig koll på klockan i och med att jag va lite arg...

Man kan lugnt säga att det blev pannkaka av alltihopa..
Lev och må mina vänner...

8 kommentarer:

Hanna sa...

Nej, vad typiskt!! Men ibland är man så där snurrig. Jag bestämde mej för att laga morgondagens middag redan ikväll för att hinna träna i morron... Jag måste ha varit rätt trött för jag tappade bort saker hela tiden. Letade länge och väl efter rivjärnet tillslut hittade jag den i kylen!!

Anonym sa...

*asg* Du är roligt! Nu fick jag mig ett gott skratt innan läggdags också! Tackar ödmjukast för de! :-) Men kan tro att det blev gott och ni blev förmodligen mätta också! :-) Kram på dig!

malinns sa...

Du ni fick ju en del matlådor till lunch det var ju klart du tänkte på det och inte var sådär vanligt tankspridd.....

Tina sa...

Ja ibland kan det bli hur virrigt som helst...tur du var så fixa o trixa till de ändå ;)

veronnes sa...

igår åt veronnes en hel chilikesoburk helt själv, ståendes. Det var hur gott som helst...barnen fick våfflor, sylt och grädde. Jag grät. Fick inte ens smaka..på ena axeln satt en liten röd sak som viskade..smaka bara lite...den där lilla..ta den.
Medans den vita lilla saken på den andra axeln skrek:
-Skärp dig för hundan! Svälj keson! Ta på dig gympaskorna och greppa stavarna! ÄN UUUUUU! (NU)
I rena förskräckelsen så stökade jag bort och kastade mig ut i skogen. Träningsvärk idag.

Pinglan sa...

Jag kan tänka mig att du var riktigt arg när du upptäckte felet - jag vet hur det är när man har planerat något och allt bara blir fel. Men det såg ju ut som om det ordnade upp sig till slut ändå. Bättre lycka nästa gång. LCHF-pannkakan har jag gjort några gånger och den är riktigt god.
Ha en bra dag!

åsa - hello sugar! sa...

ja ibland blir det verkligen helt fel. jag måste erkänna att jag skrattade lite igenkännande när jag läste detta, tycker själv att jag alltid är så virrig. häromdagen höll jag på att leta ihjäl mig efter min mobiltelefon, och var hittade jag den om inte i kylskåpet!!! hur borta är man egentligen?!?

Anonym sa...

uppdaterar ideligen ser jag..
//veronnes