Leta i den här bloggen

onsdag 25 mars 2015

Ljuvliga hembakade baugetter

Baugetter har jag också bakat i helgen som va och jag måste säga att dom blev väldigt fina1 Ser ut som köpta nästan! 
Denna gång så följde jag receptet rakt av! 
Ibland när jag gör dessa så brukar jag fylla dom med lite olika saker. 
Man kan ex tillätta philadelfiaost med vitlök och örter i degen eller när du kavlat ut dom så kan man fylla med lite västerbottensost, soltortade tomater i olja som du hackar eller lite hackad chilli.. 
Man kan också tillsätta kryddan Persillade i degen! Det är bara att prova sig fram, Just go for it! 

Här kommer receptet!



Baugetter
3 st
6 dl vatten
50 g jäst
2 msk matolja
2 tsk salt
12–13 dl vetemjöl

Gör så här
1. Värm vattnet till 37 grader. Smula sönder jästen i vattnet och blanda.

2. Tillsätt olja, salt och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen. Knåda ihop till en deg.
3. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.
4. Tag upp degen på mjölat bakbord, men knåda den inte. Dela den i 3 delar.
5. Kavla ut varje del till en kaka, ca 20 x 30 cm. Rulla ihop varje kaka från långsidan. Lägg dem på tvären på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Skär några snitt på snedden av varje rulle. Strö lite mjöl ovanpå. Låt dem jäsa under bakduk i ca 40 min. Sätt ugnen på 250 grader.
6. Grädda bröden mitt i ugnen i ca 8 min. Sänk temperaturen till 200 grader och grädda baguetterna i ytterligare 20 min. Låt dem svalna på ett galler.

Receptet är från sidan hembakat. Länk finns hær! 


Inga kommentarer: