Leta i den här bloggen

fredag 4 februari 2011

Chili och cheddarkrans


Chili och cheddarkrans
2 st bröd

1 röd chili
1 grön chili
50 g jäst
5 dl vatten
1 msk strösocker
2 tsk salt
100 g cheddarost
13-14 dl vetemjöl special

Garnering
1 ägg
100 g cheddarost riven

Gör så här
Kärna ur och finhacka chilin. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, 37°. Häll lite av vattnet över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av vattnet, chili, socker, salt, ost och mjöl, spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen smidig ca 5 min. Låt jäsa övertäckt ca 40 min.
Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i två bitar. Dela varje bit i ca 15 småbitar som formas till runda bullar. Lägg bullarna som en krans på två plåtar. Låt jäsa övertäckta ca 30 min.
Sätt ugnen på 250°. Pensla kransarna med uppvispat ägg och strö över ost.
Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Låt svalna på galler.
Dom här bröden bakad jag till en överraskingsfest som vi hade för ett kompispar som nyligen gift sig. Brödet fick betyget mvg av både mig och dom andra gästerna..Mycket gott bröd.
Mina pysslande kollegor växelhäxorna som va här i onsdags fick också smaka på detta bröd och dom gav samma betyg, MVG.

6 kommentarer:

Frostrosor sa...

Oj, så smarrigt det verkar! Kul med lite nya tips i brödbaket!

Björknäshäxan sa...

Ja det var helt galet gott detta bröd!

Anonym sa...

Ja det var kanon..vilket vi också blev..ehum..

//veronnes

Tesse sa...

Lät riktigt gott, det spara vi i prova-på-högen!

Mårtenssons kök sa...

Spännande smaker, minst sagt!

Helena Ljunggren sa...

Så gott det verkar vara! Kul bröd!