Leta i den här bloggen

lördag 28 januari 2012

Gyllene kolapaj

Visst låter det härligt, GYLLENE KOLAPAJ alltså det kan ju inte bli annat än gott tycker jag! Receptet hittade jag på masterkocken.se där jag ha hittat en hel del gott.. Läs och njut!

Gyllene kolapaj

 ca 12 bitar
3 dl vetemjöl

150 g kallt smör

1 ägg

1 dl dulce de leche/kondenserad mjölk(koka den tills det blir kola kräm ca 2,5 timmar)

1 dl + 1 msk vispgrädde

225 g färskost, tex philadelphia

½ tsk vaniljpulver

3 msk strösocker

Gör så här
Sätt ugnen på 225°C. Mixa smör och mjöl i en matberedare med knivbladet och mixa ner ägget. Tryck ihop degen till en platta och lägg den i en plastpåse. Kyl 30 min.
  Kavla ut degen och klä en pajform med avtagbar botten som är 23 cm i diameter. Nagga pajdegen med en gaffel och förgrädda pajbottnen 10 min. Låt pajbottnen svalna helt.
Blanda dulce de leche med 1 msk grädde till en jämn kräm och bred hälften av krämen över den svala pajbottnen. 
Vispa färskosten mjuk med en elvisp. Vispa 1 dl grädde, vaniljpulver och socker i en separat skål, tills grädden är fast. Blanda grädden med färskosten. 
Skeda upp gräddblandningen i pajskalet. Klicka ut resten av dulce de leche-krämen och dra runt den med en kniv tills pajen är marmorerad. Kyl minst 2 timmar före servering.

Den va väldigt god men du behöver ingen stor bit för den va ganska mastig! 

1 kommentar:

Katarina sa...

Så gott det ser ut!