Leta i den här bloggen

tisdag 13 september 2011

Äppeltårtan hilde


Först ut av min äppelrecept blir efterrätten som jag bjöd mina middagsgäster på i söndags!

Äppeltårtan Hilde
6-8 bitar

150 g smör
1 3/4 dl socker
1 ägg
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Fyllning
4-5 syrliga äpplen
2 msk socker
2 tsk kanel
2 dl creme fraiche
2 dl mandelmassa (ca 100 g )
1 msk vaniljsocker
1 äggula

 Gör så här
Rör margarinet och sockret pösigt, gärna med elvispens degkrokar, rör sedan i ägget. Blanda mjölet med vaniljsocker och bakpulver och vänd ner blandningen i äggpöset. Arbeta ihop degen hastigt och låt den vila en stund i kylen. Tryck sedan ut den i en form med löstagbar kant, cirka 23 cm i diameter.Ta ur kärnhusen och klyfta äpplena. Rulla klyftorna i en blandning av kanel och strösocker. Lägg på degbottnen i fint mönster.
Blanda crème fraîche med riven mandelmassa, vaniljsocker och äggula till en smet, bred den över äpplena. Grädda kakan 40-50 minuter i nedre delen av 175 grader varm ugn.Servera kakan ljum med vaniljsås, kanelgrädde eller kanske vaniljyoghurt. Receptet hittade jag på icakuriren.se


Den här äppeltårtan tycker jag blev himla god men så gillar jag ju både äpplen och mandelmassa. Middagsgästerna godkände den också. Den här tårtan kan jag nog tänkta mig att göra fler ggr.

Nu måste jag gå och röra om i min äppelmust, ska bli spännande att få smaka på den sen!

3 kommentarer:

Tinas skåpmat sa...

Aah den såg och lät god!....gjorde en sälja-fika-långpannekaka nu sist sonen hade sin sista fotbollsmatch ....de gick som smör i .....regnet! trodde de skulle bli någon ynka kaka till kvällsfikat.

Har inte äpplen själv men fick en kasse av en arbetskamrat som har äppelträd, men de var på sista versen så tid fanns inte annat till att baka med dem =/

malinns sa...

Visst var det på äpplena som du lånade/pallade av grannen? Om det var lokaodlat så är du ju rent av ekologisk växel en katagori till perhaps?

veronnes sa...

Oj..den är smarriga äppelkakan klarar inte min kompis karaktären. Hon tenderar att ta för stora bitar så jag provar inte ens att baka den än fast den såg supersmarrig ut..hm..vi är sannerligen inte så bra kompisar, jag och karaktären..vi har en väldigt anal relation faktiskt.