Leta i den här bloggen

tisdag 27 september 2011

Köttbullar

För ett tag sedan så gjorde jag ju i ordning en massa mat av köttfärs som jag hade malt upp.
Bland annat så blev det en sväng jätte köttbullar med philost och västerbottensost i.
Som vanlig så har jag ju älgkött ständig och jämnt när jag lagar mat. Vissa kan tycka att det blir lite torrt när man bara har älgkött om man ex ska göra köttbullar men då kan man blanda i fläskfärs om man vill. Jag tänker inte på det längre att dom kan va lite "torra" men det kanske beror på att jag dränker dom i sås istället. För visst är sås för himla gott?


Köttbullar med västerbottensost

ca 700 g Köttfärs
kinesisk soya
2 gula lökar
Pepparmix
Persillade
1 ägg
Kött och grillkrydda
Salt
Paprikakrydda
Några skvättar grädde

Fyllning
Philadelfiaost
Västerbottens ost eller norrglimt

Gör så här
Skala och hacka löken fint eller så river du den grovt på ett rivjärn!
Blanda ihop allt i en bunke och rör om så att alla kryddor blandas ordentligt med smeten.
Rulla till stora runda bollar och fyll med philadelfiaost som blandat ned västerbottensost i. Gör ett hål i köttbullen och tryck ned lite fyllning. Stryk köttfärs över hållet så att det blir tätt. Tvär stek på köttbullarna i stekpannan så dom få lite färg. Lägg köttbullarna på en plåt och sätt in dom i ugnen på ca 200-225 grader och stek i ca 10-15 minuter. Servera med pasta och en god gräddsås!

Ni få ursäkta att jag inte ha några mått idag men ibland så glömmer man att skriva upp, sorry! Ta på en höft?!


Familjens smakpanel 
Hade denna gång inget att tillägga, vi åt under tystnad!

2 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Så gott med västerbottenost i! Klart det ska vara mycket sås till:)

Anna sa...

Sås är ju det bästa som finns!!! Här i Skåne verkar de tycka så om nötfärs, att det blir torrt, men jag tycker inte om fläskfärs... Önskar jag hade tillgång till älgkött, för DET gillar vi i det här hushållet! Kram på dig!