Leta i den här bloggen

onsdag 14 november 2012

Jo jag lever!!

Hej på er!
Men att nu va det länge sedan som det blev uppdaterat här. Mycket ha hänt på sistone kan man väl säga. Min kära svärmor ha gått bort och vi ha väl mest försökt pyssla om svärfar så gott det går. Idag så lagade jag och svärfar mat tillsammans. Med gemensamma krafter så fick vi till riktigt goda köttfärsbiffar. Han blanda, jag krydda, men han tyckte jag va snål med saltet så det fick bli en nypa salt till.
 
Här kommer biffarna.
 
Köttfärsbiffar
 
400 g fläskfärs
500 g älgfärs
½ dl + en snutt till ströbröd+ 2 dl vatten som fick svälla en stund
2 st ägg
1 riven gul lök (modell större)
ca 1½-2 tsk salt
kött och grillkrydda
svartpeppar
torkad persilja eller fryst
 
fyll med västerbottens ost
 
Gör så här
 
Blanda ihop allt i en bunke. Enklast är om du rör om med händerna tycker jag. Ta en stor klick köttfärs i handen och kupa handen lite, platta ut så det blir en liten grop i mitten, lägg i osten och nyp ihop.
 
 
Stek i stekpannan med en klick smör eller två. Ca 3 minuter på varje sida. Tryck med stekspaden på biffarna för att se om dom är färdiga om det kommer upp klar vätska så är dom färdiga! annars steker du en stund till..

 
Ja märkvärdigare än så va det inte men tro aldrig jag ha ätit så goda biffar. Kanske va för att svärfar stekte!
 
Nu återkommer jag inte förrän nästa vecka. Men då blir det med bilder från mitt 40 årsfirande kakor, mat och hela balunset..Det ni!
 
Ha en riktig härlig fortsättning på veckan och en super trevlig helg. Det ska nämligen jag ha!
Tjingeling på er!

6 kommentarer:

Therese sa...

Kul att se att du är tillbaka igen! Men verkligen trist att höra om din svärmor:( sådant är alltid lika jobbigt och ledsamt så jag sänder dig en riktig styrkekram...

Biffar fyllda med västerbottensost är verkligen världens godaste biffar, men vad blir inte gott med den osten egentligen?;)

Ha så trevligt med firandet och grattis! Kram:)

Katarina sa...

Ja, roligt att höra från dig, men tråkigt med svärmor! Ha det bra!

Erika Skogly sa...

Tråkigt att höra om svärmor. Ta hand om varandra.

Unknown sa...

Tråkigt att höra om din svärmor.kram kram
vill du vara med och tävla så här lagomt till jul snappsen..kolla in hos mig
www.tolisinredning.blogspot.com

KarinW sa...

Förstår att ni haft annat att greja med. Vad gullig du är som fixar mat med svärfar! Vad gott med ostfyllning jag har bara blandat i smeten men det där verkar super.

Anna sa...

Kul att du är tillbaka! Beklagar din svärmors bortgång :( En stor kram Anna