Leta i den här bloggen

tisdag 27 november 2012

Helg med 40 års firande!

Ja så va det då dags för denna växelhäxa att fylla fyrtio...eller jag menar 27!! Nä 40 ha jag faktiskt gått och blivit. Vart åren tog vägen det vet i sjutton men helt plötsligt så va det i alla fall dags! Firandet började redan helgen innan jag fyllde år, då två barndomskompisar kom förbi och firade mig. Tårta, kaffe, bullar och dricka hade dom med sig. Inte dumt när främmande kommer med fikat. Presenter fick jag också, pengar och en skylt som det står "queen of the kitchen", passande va!
Stort tack för gott fika och för att ni tog er tid att komma förbi, det värmde!


Sen den 17 nov så va det då dags för det stora firandet. Jag fyllde ju egentligen dagen innan men hade förlagt allt firande till lördag. Min helt underbara svägerska kom på fredag eftermiddag och tjoade och fejjade med städning och dylikt så jag fick ägna mig åt matlagningen i lugn och ro!( Helt underbart och denna snälla rara människa åkte inte hem förrän på söndag då allt va stökat bort. Det mina vänner va nog den bästa present jag kunde få! Stort tack för det min kära svägerska!)
Lördagen började sen med öppet hus och jag bjöd på smörgåstårta, kakor, bullar och lite daimtårta!
Släkt, vänner och arbetskamrater tittade förbi och fikade.. Stort tack till er och alla fina presenter jag fick!
På kakfatet finns mini blåbärsmuffins med en frosting med vitchoklad, jojokakor,havrekakor med kola glasyr  och choklad och mandelsnitt!

jojjokakor och choklad och mandelsnitt

Mini blåbärsmuffins!


Receptet på blåbärs muffins kommer här

2 ägg
1½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
75 g smör
3/4 dl mjölk
2 3/4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 nypa salt
skal och saft från 1 st citron
2½ dl färska blåbär

Frosting 
200 g vit choklad
200 g philadelfiaost

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader
Vispa ägg, socker, och vaniljsocker vitt och poröst.
Smält smöret och ha i mjölken, blanda ner i äggsmeten
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och sikta ner i smeten, blanda  men den slickepot. Blanda ner skal och saft från citronerna. Varva smeten med blåbär i formarna. Fyll dem till 2/3 med smet. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.
Jag använde denna gång dubbla små brödsformar   (för att det skulle bli stabilare) och så hade jag inne dom max 15 minuter i ugnen..

Frosting smält chokladen i vattenbad, låt svalna lite. rör ihop med osten och spritsa på muffinsarna..
Philadelfiaost bullar! Receptet finns här!
Smörgåstårta, och recept finns här! Botten har jag köpt

Marängbotten till daimtårta, visst ser den läcker ut!

och en bild på daimtårtan. Ha ni inte testat att göra den så måste ni göra det. Det är ett recept som funnits med ett tag och som återkommer nån gång nu och då! Försvinnande god med andra ord!

Biskvier hade vi också och det receptet hittar ni här


Recept på jojjokakor och daimtårta kommer allt eftersom..

1 kommentar:

Remsan sa...

Grattis i efterskott! Jag fyller 40 nästa år :-) Det var inte dåligt så mycket godsaker du bjöd på.