Leta i den här bloggen

onsdag 25 augusti 2010

Kladdkaka

Förra veckan så for jag och svärfar ut och plockade blåbär han hade ett säkert ställe.
Mycket riktigt så fanns det blåbär så det räckte och blev över sen så kommer ju det tråkiga, ATT RENSA SKITEN herregud vilken tid det tar.
Tvingade gubben att hjälpa till men vi fick hålla på i några timmar än fast vi va två och det va bara 1 stor hink.
I alla fall så när jag kom hem från skogen så hade dottern bakat kladdkaka och bjöd sin mamma på..
Tack dottern det va jättegott efter en tur i skogen, precis va lilla mamsen behövde.


Kladdkaka

100 g smör
2 st ägg
2,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
2 dl vetemjöl

Gör så här
Smält smöret i kastrullen, låt svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda i övriga ingredienser och smöret, vispa till en jämn smet.
Häll upp i en smord rund form ex springform.
Ställ in i uppvärmd ugn 175 grader i ca 20 minuter, ta ut den tidigare om du vill ha den kladdig.

receptet hittade dottern på recepten.se

3 kommentarer:

Karin W. sa...

Här lyser blåbären med sin frånvaro. Lika bra det. (Hmm...surt sa räven...) De är urtråkiga att rensa, speciellt de som är ihopsamlade med bärplockare.

Tina sa...

Ja jag vet nästan inte om jag törs säga det, men jag är ganska bortskämd, har en svärmor som älskar o plocka så det är rensat och packat för att bara hämtas av mig =))

malins sa...

Var det gott med blåbär på? Eller gjorde den kladdkakan lite väl nyttig?