Leta i den här bloggen

lördag 28 augusti 2010

Fredagsmiddan

Ja igår så blev det alltså Plankstek till middag, måste medge att det är så himla gott.
Inte ens barnen eller jag menar tonåringarna har nått att invända.
Blev lite sugen på en efterrätt som jag har fått recept på av en bloggläsare (tack, tack), så då är det bara att ställa sig och görm ihop det..

Så här blev planksteken denna gång



Plankstek

Ca 1 kg potatis
1 dl grädde
stor smörklick
2 äggulor
Persillade

Pressa potatisen i en bunke och rör ihop med ingredienserna, ev kanske du behöver lite extra grädde..Sprittsa ut potatisen på plankan, som du innan har smort med smör och värmt i ugnen.

Tillbehör
Fläskfile
Grill halloumi
bacon
tomat
Vb-ost
Beasås
lök

Skär fläskfilen i lite tjockare skivor ca 2 cm, förstek i stekpanna/ grillpanna så du får stekytan bara. Lägg så många köttbitar du vill ha på plankan.Skär halloumin i stavar och vira baconet runt, lägg dit osten bredvid köttet, skär en tjockare skiva av löken, och lägg på plankan. Dela tomaten i hälften och lägg på vb-ost..
Ställ in i ugnen som du värmt upp till 250 grader och gratinera tills potatismoset fått färg.

Hallonpaj med vitchoklad
150 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
c 8 dl hallon
100 g vitchoklad

Gör så här
Blanda smör socker och salt i en bunke, nyp ihop det med fingrarna, ska vara lite smuligt.
Smör formen och lägg i hallonen, hacka chokladen och lägg över.

(mm det är lite mörk choklad med och det är enbart för att någon inte hittade vitchoklad på affären, vips så va all vitchoklad borta hm mystiskt)



Smula över degen



Sen så in i ugnen på 200 g i ca 30 min, jag fick ta ut min efter 25 så håll koll på kakan..
Servera med en klick grädde, vad annars!



Ha en underbar lördag min plan är att baka matbröd, plocka in vinbär och woka eller laga mat på muurikkan idag.

1 kommentar:

I Nadjas kök sa...

Plankstek är ju så himlans gott, hallonpajen ser inte sämre ut...en riktig smaskig måltid