Leta i den här bloggen

fredag 14 september 2012

Äppelplockning och lergryta!

Innan jag skulle fara och plocka äpplen i onsdags så slängde jag ned en bit på ca 1,3 kg karré i lergrytan ( lergrytan den hade stått i vattenbad sen lunch). 

Jag gnuggade in lite caj´p orginal grillolja i karrén och sen kryddade jag med persillade, salt och peppar. Skar upp lite morötter och hackade 1 stor gul lök och la ned i grytan också. 
Sen ställde jag in den i kall ugn på ca 150 grader och åkte iväg och plockade äpplen. 4 timmar senare då va köttet klar. 
Det va lite halvfryset när jag la i det så därför tog det någon timme extra. Detta ska nu få kallna ordentligt och sen blir det att skära upp i tunna skivor och ha på pålägg eller till någon middag!



Nu har jag både äppelmust på jäsning (ska stå i 5 dgr) och även äppeljuice (ska stå i 2 dgr eller 3)

Receptet på äppelmust finns här
och äppeljuice finns här

Inga kommentarer: