Leta i den här bloggen

fredag 28 september 2012

Törs ni pröva!

Ha varit usel på att uppdatera här nu ett tag men om ni undrar vad jag gör så finns jag även på facebook med växelhäxan. Där kan man se att jag ha bakat mycket med äpplen på sistone. Paj, must, juice, muffins och äppelmos ha det bland annat blivit.
Recept på mos, juice och must kommer lite längre ned i inlägget..
 
Sen så ha jag varit och plockat rönnbär och skulle ju göra rönnbärsgele men den gelen håller på att göra mig vansinnig... Tog vanligt socker och sen hällde jag i lite fruktpektin och trodde ju att det skulle ta ihop... NEJ det gjorde den inte. Kokade om alltihopa och hällde i resten av fruktpektinet men se det gick inte heller. Det tog ihop lite mera men det är fortfarande för löst.. Nu åker det ut i slasken och sen är det bara att plocka nya förbaskade bär. Tänker ge det en chans till sen ringer jag MAMMA!!!'
 
Jag ha fått smaka något som jag då ärligt kan säga att jag aldrig någonsin skulle ha bakat själv. Det här är ett sådant där recept som jag skulle ha bläddrat förbi.
Ja som ni vet så är jag ju inte så mycket för det där med böner och dylikt men i bland så får man sig en knäpp på näsan!
 
Här kommer ett recept som faktiskt överraskade mig rejält. Det va ju himla gott, trots lite udda ingredienser!!
 
 
Mandelkaka med hallonglasyr
 
200 g kokt kall potatis
2 dl mandelmjöl
1 liten förp kokta KIKÄRTOR (a 190 g)
½ dl rapsolja
3 ägg
2 dl rårörsocker eller rörsocker
½ msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
finrivet skal av 1 lime
1 msk färskpressad limejuice
färska hallon till garnering
ev vispad grädde till servering
olja till formen
 
Hallonglasyr
125 g frysta hallon
1 dl florsocker
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Pensla en form med löstagbarkant med olja, ca 24 cm i diameter.
Skala och finriv potatisen. Häll av och skölj kikärterna.
Mixa kikärter och olja till ett fint mos med stavmixer eller i matberedare.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt med elvisp i en bunke. Blanda mandelmjöl och bakpulver i en annan bunke. Blanda ner potatis, kikärtsmos, limeskal och limejuice i äggvispet. Tillsätt mandelblandningen. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Ta ut kakan och låt svalna i formen.
Hallonglasyr: mixa hallonen med stavmixer eller matberedare. Passera genom en finmaskig sil. Blanda hallonpurén med florsockret. Bred över kakan och ställ in i kylen så det få stelna lite. Garnera kankan med hallon och servera med vispad grädde till..
 
Detta recept hade min kollega hittat på ww.ica.se
 
Tack T för kakan den va god (trots kikärterna) och lycka till på ditt nya jobb!

Recept på Äppelmust finns här
Recept på Äppeljucie finns här
Recept på äppelmos finns här
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack själv! Otroligt kul att du också gillade kakan :-) (Jag hade ju verkligen gett mig den på att få i dig lite bönor eller ärtor av något slag innan jag slutade...)

Hittills har ingen alls ogillat den faktiskt så den verkar passa alla!

//Tessan