Leta i den här bloggen

onsdag 12 september 2012

Kycklinglasagne

Här har vi varit effektiva i veckan, eller vad sägs om detta. 
I går la jag ärtor i blöt för att koka ärtsoppa idag, lagade en pastagratäng med alspånsrökt karre (försvinnande god), gjorde kycklinglasangen nedan, stekte pannkaka x 2, koka svart och rödvinbärssaft och bakade amerikanska blåbärsmuffins. 

Idag så har jag varit och plockat äpplen och satt i gång en sats med äppelmust och en sats med äppeljuice.
 I ugnen så står en fläskkarre och puttrar i lergrytan och på spisen kokar fortfarande ärtsoppan.
Ja nu känns det som jag är på G igen. 
Gubben ligger nämligen borta så då är det bästa att passa på! Här kommer receptet på kycklinglasagnen..


Kycklinglasagne
ca 5-6 portioner

500 g strimlad kycklingfile
1 påse tacokrydda+ 1 dl vatten
2 msk smör
400 g krossade tomater
2 dl mjölk
2 dl creme fraiche
salt, peppar
1 msk smör till formen
lasagneplattor färska eller torkade
3 dl riven ost
1 gul hackad paprika
ca 10 cm skivad purjolök

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader
Hetta upp stekpannan och lägg i en klick smör, stek filén så dom få färg runt om .
Häll i tacokryddan och 1 dl vatten, rör om och låt puttra i några minuter.
Häll ihop krossade tomater,  mjölk och creme fraiche i en bunke och mixa ihop.
Varva sedan tomatmjölken, kyckling, grönsakerna och lasagneplattor i en form. Strö ost över och ställ in i ugnen på 20-25 minuter om du har färska plattor annars ca 30-35 minuter..

Om jag hade haft en creme bonjour tacoost hemma så hade jag nog slängt ned den i tomatmjölken och rört ut. Tro det hade blivit lite extra gott då.
Annars så ha jag bara smakat en liten snutt av detta och det fick godkänt alla gånger.

Receptet hittade jag på recept.nu

Inga kommentarer: