Leta i den här bloggen

torsdag 17 september 2009

I väntans tider

Här så håller vi snart på att fysa arslet av oss.
VI ska ju borra frö bergvärme och ha väntat och väntat och väntat och väntat på att dom ska komma.
Nu måste dom banne mig komma snart för vi har ju som slitit ut den gamla pannan och bara lånat en varmvattenberedare, vilket betyder att vi har jättevarmt vatten men inget går ut på elementen..
Så please värmegubben nu måste du komma annars fryser vi som sagt arslet av oss snart..

Förra veckan så fick jag en tupp, ja inte en levande fanns inga fjädrar alls what so ever på den (tack och lov)..
Gjorde i ordning den i lergrytan, blandade en marinad på pesto, olja, soya, lökpulver, paprikapulver och salt och peppar.
Sen när den va klar så gjorde jag i ordning en gratäng som blev så här.



Kycklinggratäng med aubergine

ca 600 g färdig kyckling (grillad/lergrytestekt)
4 tomater
1 hackad gul lök
10 cm hackad purjo
2 tsk sambal oelek
2 msk chilisås
1 dl creme fraiche
1 pkt bacon
1 paprika
chilipulver (efter behag)
salt, ev peppar
2 auberginer
2 dl riven ost att strö uppe på gratängen

Ostsås
2 dl grädde
1 dl creme fraiche
50 g philadelfiaost
2 dl riven ost.
Blanda ihop


Gör så här
Skiva aubergin och lägg ut en och en och strö salt över så det få ligga och dra en stund



Dela och hacka kycklingen i mindre bitar.
Stek baconet.
Hacka tomaterna och fräs tillsammans med den hackade löken i en stekpanna med en klick smör.

Blanda ned kycklingen och baconet i tomaterna och låt puttra en stund.



Bland i övriga ingredienser och låt puttra i ca 5 minuter..
Stek auberginerna som hastigast..
Smörj en gratängform.
Sen varvar du kycklingröra, auberginer, ostsås, avsluta med auberginer och strö riven ost uppe på.



Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 20-30 minuter.
Servera med sallad.

Så supergott blev det, riktigt riktigt smaskigt..
Jag ha fått en ny favorit och det är auberginen, så gott det blir..
Mmm, testa så få ni se..
Önskar er en bra dag där ute, snart är det helg..

7 kommentarer:

Tina sa...

Brr...och nu börjar ju tempen dala ner...då vill man ju inte frysa;)
Allt o de mesta med kyckling tycker jag är smarrigt!!!

Hallon & Blåbär sa...

Hua, hoppas ni får ordning på bergvärmen snart då, för nu börjar det bli kallt, här nere har vi haft minus idag för när gubben åkte hem från jobbet i morse fick han skrapa rutorna så jag kan tänka mig att kylan har kommit till er med.

God ser kycklinggratängen ut.

Hoppas du får en bra dag!

veronnes sa...

..kul att du uppdaterar. Kålpudding har du gjort det nån gång?
Står på nästa veckas meny, barnen gråter säkert...men men fröken fräs ska laga husmanskost. Till vilket pris som helst.
Är inne i ett stim nu så jag surfar mkt på matbloggar...konstant hungrig blir kontentan av det. Aldrig får man vara nöjd.

Camilla sa...

Hej!

Va kul att du gillar bloggen och att banankakan blev uppskattad :) Själv står jag i köket igen och ska baka fredagskaka till kollegorna - min tur att bjuda denna vecka.

Har kikat som hastigast på din blogg, men ska kolla igenom den lite mer snart! :) Alltid roligt med andras matbloggar, man får mycket inspiration!

Vi hörs! :)
/Camilla

malinns sa...

Åh så smarrigt!

Hoppas nu får värme snart men du kan ju alltid be din man om värme!
Du vet väl att alla ursäkter är bra utom de dåliga ha ha ha

Själv när det numera bara är jag, mr K och Maria så blir inte matlagandet så avancerat. Menyn är våfflor, köttfärs å spagetti, varmkorv med mos mm

Mia sa...

Det här receptet fick det att vattnas i munnen på mig. Ingredienserna står på inköpslistan! Men jag måste få fråga ang ostsåsen. Ska de 2 dl riven ost ner i ostsåsen, eller är det de 2 dl som ska vara ovanpå gratängen?

Ha en trevlig helg!

/Mia...som alltid följer ett recept första gången

Växelhäxan från norrland sa...

Hej Mia
Jag hade ost både i såsen och sen strödde jag ut lite ovan på också..
Såg just att jag har glömt att skriva ut det..
Ska genast fixa..
Lycka till med receptet, riktigt gott va det..
Trevlig helg