Leta i den här bloggen

lördag 20 november 2010

Idag blev det gratäng..

Hej på er!
Idag så är ordningen återställd i vårat hus igen, fast jag undrar om jag inte ska backa lite när det gäller mitt revir "köksregionen".
Jag har ju faktiskt en gubbe som är ganska duktig på att laga mat.
När barnen va små så jobbade han på en fabrik här på byn Elopak och slutade då kl 15.  
Eftersom jag jobbade på affär och slutade kl 18 så föll det ju sig ganska naturligt att han fixade maten, så han kan om han får tillfälle..

Jag tror faktiskt att han ska få tillfälle fler gånger osså få jag luta mig tillbaka och pyssla med min scrapbooking.

I alla fulla fall så va det min tur att stå vid spisen idag och detta trixade jag till.

Ostpotatisgratäng med färsbiffar fyllda med ost och skinka
5 port


Ostgratängen
4 stora potatisar (vi hade bakad potatis hemma)
1 gul lök
4 morötter
4 dl grädde
persillade, femlökar, salt
100 g riven ost

Gör så här 
Skala och skiva potatisen i lite tunnare skivor, samma med löken och morötterna. Smörj en ugnsform och varva potatis, lök, morötter. Salta och krydda mellan varje varv. På näst sista varvet potatis så strör du över riven ost och sen potatisen på. Häll över grädde och ställ in i ugnen på ca 225 grader i 40-60 minuter, täck formen med folie när den fått färg.

Färsbiffar med ost och skinka
5 port
ca 600 g köttfärs
1 dl grädde
2 msk maizena
1 msk kalvfond (touch of taste)
salt, paprikakrydda, american steakhouse, femlökar (finns på borgebykryddgård)

Gör så här
 Blanda ihop alla ingredienserna i en bunke. Klicka ut 9 färshögar på en skärbräda. Ta en hög och dela på hälften. Platta ut köttfärsen på plåten till en rund och väldigt tunn biff. Lägg på ost och skinka och platta ut den andra köttfärshögen på osten och skinkan. 


Klicka ut smörklicka på biffarna och gratinera i ugnen i ca 15-20 minuter på 225 grader. Jag ställde dom längst ned i väntan på potatisgratängen.
Sås hade vi ju också till och då tog vi resterna av gårdagens sås och tillsatte 2 dl grädde, svårare än så va det inte..

Familjens smakpanel meddelar:
 Sonen han åt visst hos en kompis! Dottern hon slängde i sig maten för att hinna se Harry potter men hann säga att det va gott i alla fall.
 Gubben låter meddela att han sitter och jäser. Och jag kan meddela att det gör jag också. Jo det blev gott, väldigt gott..


1 kommentar:

Frostrosor sa...

Hade du gelé till biffarna?

Jag borde också släppa in min man i köket oftare, han fick inträde ikväll faktiskt. Han jobbar trots allt professionellt med mat! Men det är ju så roligt att själv stå och röra i grytorna! :-)