Leta i den här bloggen

tisdag 19 juli 2011

Gryta på rostbiff

Nu är det inte långt kvar till semestern startar! Ni anar inte hur jag längtar, oj oj oj vad det ska bli skönt att göra ingenting.
Vi har inga speciella planer ev ska vi en sväng ner över men inget är bestämt och det känns faktiskt ganska så skönt.
Vi frågade tonåringarna vad dom hade lust att göra under semestern, den äldsta han ville inte alls haka på och dottern hon sa, ska det bara va vi som åker iväg?????
Ja så vi ser helt enkelt vad som händer, en dag i taget..

Idag när jag kom hem så började jag med att slänga ihop lite ingredienser och resultatet blev 3 olika godbitar, recepten kommer senare i veckan.
Vad hände med den kondenserade mjölken då tro?? 
Jo nu äntligen ha vi smakat på resultatet (till gubbens stora glädje) så det bloggas också om här fram över.

Idag bjuder jag på ett middags recept som är himla ratt åt.

Förra veckan så hade jag tagit upp lite stekar som jag ha gjort i ordning. Det blev 2 av stekarna fick puttra i stekgrytan och 2 st blev det rostbiff av. En del av köttet gick åt i fredags då gubben fyllde år och resten skivade jag upp och frös ned.


Rostbiffsgryta
5 port

ca 300 g tunt skivad färdig rostbiff
4 dl grädde
100 g cantadou pepparost
1 röd paprika
2 msk kinesisk soya
salt
klick smör
ev lite rostad lök

Gör så här
Smält smöret i en stekpanna med hög kant. Häll upp grädden. Blanda i osten och rör klumpfri. Hacka paprikan i lagom stora bitar och lägg i såsen. Rör i soyan. Lägg ned köttet och låt puttra tills det blivit varmt på svag värme. Jag blandade i lite rostad lök också. Servera med kokt ris och sallad..

Familjenssmakpanel
Idag va det bara 3 st som åt, jag gubben och sonen. Jag tyckte det blev jättegott, pepparosten satte lite extra piff på det hela. Sonen han åt och va glad men petade bort paprikan ( jag ger dock inte upp en dag ska alla grönsaker ätas upp, sanna mina ord hi hi). 
Gubben han tyckte också det va gott och åt gärna mera paprika!!






1 kommentar:

veronnes sa...

Ser gott ut!

Räknar kallt med långa blogginlägg om diverse nakenbad i Tellvattnet med Folke..nä skämt å sido..ta lite kort så får vi se erat Eden..