Leta i den här bloggen

måndag 1 oktober 2012

Då va det måndag igen då!

Ja helgerna dom går på tok för fort. Här ha vi varit hemma hela helgen och donat och hållit på. Ja ni vet, städa, plocka, tvätta, laga mat osv...
I går så hade vi kalas för dottern som fyllt 17 år, hujedamig vad tiden går, jag hinner inte vara med. Tur är ju att man själv inte blir äldre. Hm eller hur va det nu?? Undra om det är någon som fyller 40 snart och är lite nojjig kan man väl säga! äh vi låtsas som det regnar!!
 
I alla fulla fall så igår bjöd vi på lax och sen hade jag även stekt en karre i stekgrytan som är ju himla smidig dom ggr man kommer ihåg att använda den..
 
Laxen det blev det vanliga, ni vet ugnsbakad på saltbädd osså romsås på det, mm mmmmmmm bli så gott.
 
Karrén hade jag som sagt stekt i lergrytan. I hade jag följande
 
 
Karré i lergryta
 
ca 1,2 kg karré
krydda med det du tycker är gott jag hade
paprikapulver
salt
svartpeppar
femlökar
cayennepeppar
SKivad lök i klyftor
Skivad purjolök
Persilladen va tyvärr slut annars hade det åkt i också!
 
Gör så här
Lergrytan hade fått ligga i blöt i ca 1 timme. Lägg ned köttet i lergrytan och krydda. Strö löken runt i kring köttet. Sen ställde jag in den i kall ugn och satt sen tempen på 150 grader. Sen fick den stå i ca 4 timmar (råkade visst glömma bort den). Vänd på steken efter halva tiden och ös spadet över nån gång nu och då. Sen lät jag den stå i lagen till dagen efter och skivade upp den. Lagen värmde jag upp dagen efter och silade. Tillsätt en 3:a grädde och låt det koka upp. Smaka av om det behövs kryddas på. Det behövdes det inte här i alla fall..
 
Lergrytan är ju en fantastisk uppfinning men det är inte alltid jag kommer ihåg att använda den..
 
Tjingeling på er!

1 kommentar:

Tinas Skåpmat sa...

Så gott!...Römertopf,lergrytan har jag dammat av några gånger nu, som du säger en fantastisk och användbar pryl i köket!...
//Tina