Leta i den här bloggen

måndag 15 december 2014

Bergis

Dom här goda bröden hittade jag sist i en kokbok när jag va och hälsade på gubben i Norge. Är det något jag tycker om att baka så är det matbröd. Finns ju en mängd olika sorter så jag ha det jag gör ett tag. Himla goda blev dom fast bilden va väl inte den bästa.. 



 Bergis
2st

50 g jäst 
50 g smör
5 dl mjölk
2 tsk salt
1 msk sirap
12-13 dl vetemjöl
ägg
vallmofrö

Gör så här

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm tills det blir ca 37 grader. 
Slå vätskan över jästen och rör tills det löst sig. Tillsätt salt, sirap och nästan allt mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den blir smidig. Låt jäsa övertäckt i ca 45 minuter.
Häll upp den på ett mjölat bakbord och knåda degen smidig. Dela degen i två bitar och ta bort en liten bit av varje deg.
Forma degbitarna till bröd. Rulla ut de små bitarna och dela dem i två bitar var och sno dessa om varandra. Dekorera med snoddarna. 
Låt jäsa i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bröden med uppvispat ägg och strö på vallmofrön. Grädda bröden på nedersta falsen i 25 minuter. Håll koll så det inte får för mycket färg. Täck över dem med aluminiumfolie om det håller på hända. Låt svalna under bakdukar! 


Inga kommentarer: