Leta i den här bloggen

onsdag 10 december 2014

Förra veckan så va det min fikavecka på jobbet! 
Varje onsdag så bjuder nån av oss som jobbar på fika antingen hembakt eller så blir det glass eller någe annat! Man väljer själv helt enkelt vad man vill göra å det är ett uppskattat avbrott mitt i veckan. 

Jag hittade recept på saffransmuffins som jag va tvungen att testa..
Här kommer det


Saffransmuffins med gräddfrosting

2 ägg
2 dl socker
200 g smör
1 pkt saffran
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Frosting
2 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
200 g creme cheese
2,5-3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocer
ev 0,5-1 tsk kanel

Gör så här
Smält smöret och tillsätt saffran och mjölken
Vispa ägg och socker poröst
Blanda de torra ingredienserna och vänd ned i äggsmeten. 
Tillsätt smörblandningen och rör till en slät smet.
Häll upp i formar, Fyll inte mer än 2/3 av formen. Jag duttade i lite russin också. 
Grädda i 225 grader mitt i ugnen ca 15 minuter beroende på formstorlek. .
Låt sen muffinsarna kallna

Frosting
Vispa grädde och bakpulver fast.
Rör ihop och och florsocker, tillsätt vaniljsocker och smaka ev av med kanel. Vispa ihop grädden men inte för mycket då blir den för lös.
Jag blandade i lite röd karamellfärg i också.
Bred ut på kalla muffins!

Goooooda muffins!!


Inga kommentarer: