Leta i den här bloggen

söndag 18 januari 2015

Långkok på ælgstek!

Eftersom gubben lix jobbar idag så passar jag på att gøra ett långkok. Dagens middag blir en ælgstek som fått puttra på spisen i många många timmar.  Har blandat i detta bland annat


Steken va fryst nær jag la den i stekgrytan. Ca 1,3 kg ca den på! Salta och peppra steken.
Stek den runt om i stekpannan først så den få lite færg. Lægg sedan ned i stekgrytan med en klick smør. 
Hæll på vatten så att det næstan tæcker steken. Hæll i en brk øl (50 cl). Krossa tre vitløksklyftor, skala och klyfta den gula och røda løken och lægg i grytan.  
Dela 2 rød chili och skrapa bort frøna, hacka i mindre bitar och lægg allt i grytan. 
Sen nær steken ær klar. (Jag vill att min næstan ska falla især så många timmar behøvs. ca 7 timmar tro jag min fått små puttra på spisen. Hællt på vatten å fyllt på med salt lite eftersom)

Sila skyn och blanda i lite grædde å smaka av. Tillsætt ev lite salt och peppar om det behøvs


Medans allt detta puttrade på så gjorde jag en jordgubbs och rabarbermarmelad och det receptet kommer hær! Værldens godaste marmelad ja førutom fikonmarmeladen då!

Jordgubb och rabarbermarmelad
0,5 kg rabarber
1 liter jordgubbar
4 dl syltsocker

Gör så här

Skölj och skala rabarbern om den är grov.
Skär i 1-2 cm tjocka bitar. Rensa jordgubbarna och dela dem mitt itu.
Blanda rabarber och jordgubbar med sockret och låt dra ca 1 timme.
Hetta upp bären långsamt och koka på svag värme utan lock, 10-15 minuter.
Skaka grytan då och då så att bär och socker blandas och marmeladen blir jämnt upphettad, men rör inte.
Gör gelèprovet (se nedan).
Ta marmeladen från värmen och skumma.
Låt marmeladen vila ca 15 minuter, rör då och då. Häll upp på rena, varma burkar. Sätt på lock och förvara i kylen

Hann med en promenad i eftermiddag så hær kommer en bild från dagens promenad! 




Inga kommentarer: