Leta i den här bloggen

tisdag 20 januari 2015

Middagstips till helgen!

Sitter och letar recept till helgens middag och tænkte att jag kanske ska gå in på min egen blogg å titta som omvæxling, haha! 
Glømmer ju som bort ibland att jag ha ju faktiskt en hel del go mat hær på bloggen.. I alla fulla fall så hittade jag detta recept som jag minns va himla gott.. 
Det va ju ett tag sedan jag gjorde det så vi lægger det på matlistan før veckan! Hær kommer Receptet på grekisk kycklingpanna .


Grekisk Kycklingpanna

900 g kycklingfile
10 potatisar
3 morötter
2 röda lökar
3-4 tomater
1 gul paprika
1 röd paprika
200 g fetaost
20 st svarta oliver

Marinad
1 dl olja
4 finhackade vitlöksklyftor
2 tsk sambal olek
3 msk kikkoman soya
4 msk teriyakisås


Gør så hær!
Blanda ihop marinaden først. Skær kycklingen i mindre bitar (strimlor) och blanda i marinaden. Låt stå i några timmar gærna øver natten.
Skala och klyfta potatisen. Skala morøtterna och skær i stavar. Lægg potatis och morøtter i en långpanna å staæll in i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. Rør om med jæmna mellan rum. 
Skala och dela rødløken i større klyftor. Kærna ur paprian och dela. Skølj och klyfta tomaterna. Lægg øver alla grønsaker i formen med potatis och lægg på kycklingen också. Smula øver fetaosten och lægg på oliverna (jag utesluter dom), Hæll øver marinaden som ær kvar i påsen. Gratinera i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter tills kycklingen ær klar. Hæll på mer soya och teriyakisås om det ser tort ut. Servera med ett grekiskt lantbrød och tzatsiki..

Nu gæller det att hitta recept på grekiskt lantbrød och hitta det mjøl jag ska ha.. det mina vænner ær en utmaning i detta land, men så småningom har jag væl lært mig.. 
Nu blir det en långpromenad eftersom solen lyser... Ha en fin dag!

Inga kommentarer: