Leta i den här bloggen

torsdag 22 januari 2015

Lite husmanskost till middag idag

Här på andra sidan gränsen så har vi packat upp alla lådor. Nu ska det bara upp lite hyllor i scraprummet så då är väl i stort sett allt klart (för stunden i alla fall). Dagarna flyter på och jag är runt och presenterar mig å söker jobb för fulla muggar. Håller på vara lite less på vara hemma! Sover alldelens för länge så nu ska vi börja ställa klockan så vi inte blir för lat..


Fläskpannkaka ala per morberg

ca 300 g rimmat sidfläsk
4 ägg 
3 dl vetemjöl
5 dl mölk
1 dl grädde
1/2 tsk salt
ny malen svart peppar

Gör så här
Värm ugnen till 225*
Vispa samman ägg, mjöl och hälften av mjölken i en bunke till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken, grädden, salt och peppar. 
Låt smeten vila i 10 min.
Skär fläsket i tärningar och strö ut dem i en långpanna. 
Stek mitt i ugnen ca 10 min. Rör om då och då. Häll över äggsmeten och grädda mitt i ugnen i ytterligare 20-25 min.

Super god pannkaka som du slänger ihop på nolltid!

Inga kommentarer: