Leta i den här bloggen

söndag 12 juli 2009

Dåligt väder

Ja denna vecka som gått har inte vädret varit på topp precis..
Regnet det bara öser ned, tralla lala la la la, ja men igår och idag så har i alla fall solen tittat fram.
Nu håller vi alla tummarna för att solen återkommer..
Själv jobbar jag en vecka till men sen är det äntligen semester, nu håller jag nästan på vara lite less..
Tror nog att jag har börjat varva ned lite för tidigt..

Har i allafall bakat lite bullar i veckan..
Se nedan

Kanelbullar


150 g smör
5 dl mjölk
½ tsk salt
1 ½ dl socker
2 tsk kardemumma
1,3 l vetemjöl

Gör så här
Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37 grader.
Smula ned jästen i en bunke och häll i degspadet. Blanda i resten kör runt i hushållsassistenten.
Låt jäsa i 30 minuter eller tills degen är dubbelt så stor..
Häll upp och baka ut..
Fyllde med
Mandelmassa
socker
smör
kanel

Ugnen värms till 225 grader och sen får man passa bullarna tills dom fått lagom färg...


Blåbärsbutterkaka


Lägg en degplatta i botten på en rund form med löstagbar kant.
Bre marsankräm ovanpå.
Skär upp ogräddade bullar som du har fyllt med blåbärssylt, mandelmassa och lite marsankräm.
Tänk på att bullarna jäser så låt det vara ett mellanrum mellan bullarna.
Ugn ca 225 grader i 10-15 minuter, lägg över med folie på slutet om den börjar få för mycket färg.

Blåbärslängd


Kavla ut en avlång remsa ca 25 cm bred (ungefär) och bred ut blåbärsylt och sen klickar du över marsankräm.
Vik in ena halvan mot mitten och sen andra halvan över.. (jag vet att jag förklarar som en kratta, hoppas ni förstår ändå?)
Pärlsocker på och sen in i ugnen tills den fått lite färg..

Allt från samma bulldeg, jag bakar alltid på 2 pkt jäst när jag lix håller på..

3 kommentarer:

Carro sa...

Vi får hålla tummarna för att du får massor utav sol när din semester börjar ! Bra med lite regn så just nu så du kunde baka gobullar så du slipper de på semestern :D Goa såg de ut att vara allesammans !
Ha det så bra :)

Jessica sa...

Vilken läcker blåbärsbutterkaka, skulle gärna mumsa på en sådan nu.

Skönt att du snart har semester och civetvis hoppas vi ju på mer sol =)

Frostrosor sa...

Vilka goa bullar! Blåbärslängden ser jätteläcker ut! Har du något knep för hur man lyckas flytta över den fyllda längden plåten? Jag har en tendens att ösa på med fyllning så att längden blir för tung! Då blir det en ful men god längd! :-D