Leta i den här bloggen

söndag 12 juli 2009

En kväll vid vattnet

Inga barn hemma på lördagkvällen och vi kände inte riktigt för att jobba eller sitta och glo på dumburken..
Vad gör man då?
Jo man kokar kaffe tar med en påse bullar, tar med några kastspön och sticker rakt ut i skogen och myggorna..
Vi for helt enkelt och fiskade..

Här fick gubben napp dock va det inte en fisk på kroken utan en kvist..


Medans han står och fiskar så är det en liten grästuva som kommer närmare och närmare, gubben börjar fundera om han har flyttat på sig utan att tänka på det (vi hade bara kaffe med oss, ingen alkohol).
Ibland gör man ju saker utan att reflektera över det..
Så va dock inte fallet utan de va en liten ö som slitit sig loss och va på drift..




Blev det nån fisk då?
Det slog runt i kring oss, småfiskar som va och djävlades..
Gubben hade en fisk på kroken men den slapp tyvärr..
Myggorna fick vi i alla fall hälsa på (utan myggmedel va vi ju också)..
Lugnt och stilla va det i alla fall bara skogen som knakade till nån gång mellan varven...

Eftersom vi kom hem utan fångst så dränkte vi sorgerna i en sån här.



Slasch

3 apelsiner
1 grape
2 förp koncentrerad juice (små)
½ liter the (earl grey)
lite socker
70 cl renat

Gör så här
Koka upp the`t och låt det svalna.
Skala och mixa apelsinen och grapen (skär ut klyftorna så att det bara är fruktköttet kvar).
Om man nu tycker om när det är fruktkött i så silar man INTE, jag silad dock bort de..
Som sagt sila eller inte i en bunke och slå på earl grey, juice, socker och spriten.
Frys in.
Sen när du ska servera så ta en sked och skeda upp röran i ett glas till ungefär hälften och späd ut med fruksoda eller cider ..

Detta kommer jag definitivt att göra fler gånger, och om det är riktigt riktigt varmt ute så svalkar detta gott i strupen...
Tack Mj för receptet, tog några år innan jag prövade, men nu är jag fast..

7 kommentarer:

åsa - hello sugar! sa...

låter som en härlig kväll även om det inte blev något napp. och vilken smarrig drink!

KarinW sa...

Myyysigt det där du bortsett från myggen då!Din drink är lite nyttigare än min för jag har bara juice, the och gin i min8 hå hå vilken poet man är!)Den där blåbärsbutterkakan vill jag testa har ju hittat en bortglömd blåbärsburk i frysen.
Hoppas du får en härlig semester sen nu då/Karin

Fridas kök sa...

Åh, vad mysigt att sticka iväg o fiska. Egen uppfångad fisk är ju underbart gott. :-)

Camilla K sa...

Mmm...det där är SÅÅÅ gott! Jag brukar gärna nästan lika som du men jag har ingen frukt eller socker i mitt recept..och så byter jag ut koncentrerad apelsinjuice mot koncentrerad Tropisk Nektar.

Det är verkligen FÖRSVINNANDE gott! Man tror man har massor i frysen, det är ju trots allt 1,5 liter, men det försvinner snabbt som attan! ;-)

Måste nog göra en sats någon dag! Tack för tipset! Kram

Anonym sa...

Men hallå! Det här är ju en pökadrink ju! Sketa god e den..
//Veronnes

Anonym sa...

...jag brukar ha i Kalle Ankas frysta juice du vet..ananas..mums..fast allt passar ju till sprit.
//Veronnes

carola sa...

Perfekt,måste testas lagomt till midsommar:)
/Carola