Leta i den här bloggen

fredag 24 juli 2009

Lite bakning i regnet

Jag och dottern hade tråkigt igår (torsdag) ja menar, regnet det bara öser ned hela tiden...
Kollade på utlandsresor men hittade inget som passar..
Vi bakade några kakor istället för att trösta oss...



Chokladsnitt

200 g smör
2 dl socker
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
2 msk vatten
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Rör rumsvarmt smör och socker poröst.
Rör ned kakao, vaniljsocker, äggula och vatten.
Tillsätt mjölet blandat med bakpulver och arbeta ihop till en deg.
Rulla 4 längder lika långa som plåten.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspappet.
Platta ned längderna lite granna (behövs ej men jag gör det ändå, varför vet jag inte).
Pensla med ägg och strö på pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter.
Skär längderna i sneda bitar ca 2 cm breda, medan dom är varma..

Dom där chokladsnitten är min dotters favoritkakor..
Receptet kommer från Vår kokbok..

Sen så blev det även en favorit i repris..

Johannas chokladdrömmar



Hade dock inte i någon nutella denna gång, dom är hur smaskiga som helst ändå..
Så tack Johanna för ett super recept, midjemåttet ökar men det skiter vi i (i allafall just nu).

1 kommentar:

Blogg bakning - recept sa...

Låter inte så dumt! Får testas här i hemmet.