Leta i den här bloggen

lördag 4 juli 2009

Lunch vid älven

Idag har vi skjutsat ett gäng brudar som hade möhippa ned till älven och därifrån skulle dom paddla en bit nedströms i ca 1,5 timme..
Det är väldigt fint efter den sträckan.

När dom kom fram så hade jag och gubben ställt upp lite lunch åt brudarna..
Och detta var vad som bjöds..




Kycklingsallad

Ruccola
Isbergsallad
Kruksallad
Fetaost
Pinjenötter
Cocktailtomater
Gurka
Rödlök
Majs
Grillad kyckling

Inga mått finns utan jag höftade bara...



Pastasallad med kyckling

Pastaskruvar
Ruccola
Isbergsallad
Kruksallad
Fetaost
Pinjenötter
Cocktailtomater
Gurka
Rödlök
Majs
Grillad kyckling
1 påse salladsdressing

Inga mått finns utan jag höftade bara...

Fyllt bröd med skinka, fetaost och oliver


2 bröd
50 g jäst
75 g smör
5 dl mjölk
2 tsk salt
2 msk honung
ca 12 dl vetemjöl
Fyllning:
200g kallrökt skinka (jag tog dock vanlig rökt skinka)
200 g feta ost
2 dl gröna oliver med pimento
2 dl färska örter, basilika och timjan (jag hade frysta örtkryddor ca 4 msk)
Flingsalt

Gör så här
Sätt på ugnen på 225 grader.
Smula ned jästen i en skål. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm til 37 grader.
Lös jästen i degspadet. Tillsätt salt honung och det mesta av mjölet. Arbeta degen väl och låt jäsa övertäckt i 45 minuter.
Ta upp degen och dela i 2 bitar. Kavla ut varje bit till en avlång platta, ½ cm tjock.
Lägg på skinka, smulad fetaost, hackade oliver och örter...
Rulla ihop degplattan från långsidan och lägg bröden med skarven nedåt på en plåt täckt med bakplåtspapper.
Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.
Skär snitt i bröden med vass kniv. Pensla med vattenoch strö på salt.
Grädda i nedre delen av ugnen i 35 minuter. Servera bröden ljumma..

Jag tyckte dom här va jättegoda, mumma...



Salladsdressing/grillsås

1 vitlöks creme fraiche
1 dl creme fraiche
10 cm riven gurka
2 msk sweet chilisås

Blanda i sweet chilisåsen. Riv gurkan och blanda ned i creme fraichen..
Rörde ut med 1 dl vanlig creme fraiche så den inte skulle smaka så mycket vitlök man kan nog ta lite mera om man vill..

Rhode island
1 brk creme fraiche
1 msk gräddfil
4 msk ketchup
nymalen svartpeppar
en nypa salt..

Blanda och rör ihop.
Denna sås kommer från kryddburken, titta gärna in där om ni inte redan har gjort de hon har mycke gott och himla fina bilder som frestar nått enormt..

5 kommentarer:

Jessica sa...

Vilken service. Allt låter verkligen supergott. Brödet ser helt ljuvligt ut så det kommer jag garanterat att testa.

Haha, det där med surströmming har jag aldrig förstått mig på, men det är nog något som man får lära sig. Sedan är ju inte jag jätteimpad av fisk, tonfisk på burk går bra och stekt panerad torsk kan också gå, men fisk är helt klart något jag borde lära mig att äta.

Hoppas du har en bra söndag!

åsa sa...

oj vad du fixat mycket käk! kan tänka mig att tjejerna blev jätteglada och nöjda!

Trolltyg i Braxseleskogen sa...

Hum - skrev en kommentar här igår - men den kom tydligen inte med!

Skriver väl den igen då =))

Vi tjejer är/var super nöjda - guuu va du hade fixat å donat. TACK!!!

Du å karln din inte bara fixade maten ni fungerade som taxi åxå, där sista turen blev vid 2 tiden, då vi var redo för efterfest =) å endast 11 pers trckte in sig i er bil - är väl bara en volvo som pallar de =)

Ett extra stort TACK från mig - TACK - du ställer alltid upp, vad de än är. Du e bäst!

Å maten sen- guuu se gött. Å brödet va mumma!

TACK TACK TACK!!

å KRAM

malinns sa...

Vad du fixar och trixar växel
"du jer ba bra på arbet!"

Åsa/En SidaMed Mat sa...

Gud vad trevligt att få komma tillbaka och luncha på det!!
Brödet såg ju gudomligt ut,har funderat på att baka ett sådant fast med lite andra ingredienser.

Ha en underbar dag!
Kram Åsa!