Leta i den här bloggen

lördag 22 januari 2011

Min gubbe han kan han!






Måste slå ett slag för min kära gubbe, ni vet min sambo sen 20 år tillbaka.
Han är ju himla duktigt på laga mat när han får chansen. Som ni vet så är jag ett stort ego när det gäller mitt kök, har haft lite svårt att släppa in någon i mitt revir. Jag ha dock lärt mig att backa lite och så har gubben fått trolla fram sina olika marinader till köttet.
Måste dock ta han i örat för han är urkass på att skriva upp hur han gör så jag hoppas på bättring.
 
Överst på bilden så är det en kalvstek som han har lagt i någon hemlig marinad (finns inget upp skrivet) sen ha han fyllt den med
creme bonjours tacoost, lindat in köttbiten med bacon, stekt i stekpannan och sen in i ugnen med stektermometern i. Han har använt 2 charlottenlökar, 2 msk kalvfond, vatten, olja, tacosås (tror att det är den som är penslad uppe på) och tacoost och sen är det ju dom där HIMLA hemliga kryddorna..Urgott blev det i alla fall.

Den andra bilden är en heltstekt fläskfile, den stekte han i ugnen och även här så fick stektermometern hänga med, såsen va gudomligt god och det va ju grädde naturligtvis i men resten förblir en hemlis.

Den sista bilden är en svueränt god köttfärsbiff som han gjorde för ett tag sedan, men som jag ha råkat slarva bort receptet på. Så ni få hålla tillgodo med bilden..

Tonåringarna va till en börja lite skeptisk mot sin fars matlagningskonst, kanske inte så konstigt med tanke på att det bara är jag som har stått vid spisen på slutet. Dom har dock insett att fadern lagar kalasgod mat.
Igår så bjöd han på karrekotletter och klyftpotatis och jag hoppas verkligen han skrev upp hur han gjorde för det blev så himla gott..Sonen insåg att vi inte hade någon ketchup hemma och då hörs maten inte gå att äta!! Dock så va tallriken tom så det verkar som att det gick att äta ändå..Dom är rolig dom där tonåringarna..
God morgon på er!

Inga kommentarer: