Leta i den här bloggen

onsdag 22 juni 2011

Examens middag!


Vad har hänt här på senaste tiden då kan man undra?
Jo!
Den där lilla lilla tjejen som ni ser på bilden, hon med dom goa äppelrundade kinderna, mammas lilla flicka, fislisan, lillmala!! HON HAR GÅTT UT 9:AN!
Vår lilla tjej har slutat skolan och vi har inga barn kvar i grundskolan nu! Känns lite  skrämmande men naturligtvis så är det mest skönt! 
Jag kan bara inte förstå vart årena tog vägen, kan ni?
När vi kom ut från avslutningen i kyrkan så sa hon till mig, mamma jag såg nog att du började grina! 
Och jo så va det en och annan tår rullade ned för kinden, men visst måste det få va så också?

Stora tjejen!


I alla fall så hade vi grillbuffe här hemma i lördags för att fira att dottern gått ut grundskolan!
Hade nog inte riktigt huvudet med mig än när det gäller fototagningen för jag kom bara ihåg att fota några fjuttiga såser. Få ta och skärpa mig där!!

Grillsås med sambal
 Grillsås med sambal olek
 2 dl gräddfil
½ tsk salt
 2 msk chilisås
½ tsk sambal olek
2 msk finhackad röd lök

Rör ihop allt och låt stå i kylskåpet och gotta till sig!
Grillsås med mango
       Grillsås med mango 
100 g fryst mango
1½ dl mango chutney
½ tsk chiliflakes
1½ dl turisk youghurt
salt, grovmalen svartpeppar

Gör så här
Mixa mango, chutney, chiliflakes och lite yoghurt i en matberedare eller med stavmixer. Tillsätt resten och rör ihop. Smaka av med salt och peppar!
Så god den blev! 

 
Grillsås med gorgonzola
Grillsås med gorgonzola

2 dl creme fraiche
ca 125 gr gorgonzola
salt peppar

Rör ihop i en kastrull och värm upp!
Till detta serverades grillat av bland annat, oxfile, kyckling, majskolvar, lök, champinjoner och coktailtomater.

Bakat baugetter hade jag också gjort och receptet hittade jag inne hos http://matlagarna.blogspot.com/
Tack för tipset!


Havrebaugetter

50 g jäst
 1 liter mjölk
½ tsk salt
6 dl havregryn
2 msk olja
16 dl vetemjöl

Gör så här
Blanda ut havregrynen i lite vatten ca 3 dl och låt svälla.
Värm mjölken till 37 grader. Smula ned jästen i en bunke och häll över mjölken. Blanda i övriga ingredienser och rör till en klumpfri smet.
Jäs i ca 1 timme
Baka ut till små baugetter ca 20-25 st och snitta på tvärsan med ett rakblad. Låt jäsa i ca 40 minuter. Värm upp ugnen till 225 grader och grädda baugetterna tills dom är klara (minns ej exakt tiden så ni få passa dom) Super goda blev dom i alla fall!

Vad tyckte då familjens smakpanel om såserna??
Grillsåsen med sambal passade alla, beasås även den mögelsåsen gick inte hem hos vare sig barnen eller barnens mormor. Mangosåsen tog alla utom jag mera av så den kan dom andra rekommendera!








Inga kommentarer: