Leta i den här bloggen

söndag 21 juni 2009

Midsommardagen

Midsommardagen började med att denna häxa klev upp tog på bikinin, (oh nej tänker ni) går med raska steg rakt ut i sjön kl 8.30 på morgonen, doppade mig och sen järnet upp..
15 grader va det i vattnet, hela jag frös till is, lederna tog halva dagen på sig att vakna till liv igen..
Vaknade det gjorde jag i alla fall.
Det har som blivit lite av en utmaning att doppa sig på midsommardagen tror att det är endast 1 gång på ca 10 år som jag har hoppat över doppet...


Inte gick det någon nöd på oss matmässigt på midsommardagen heller.
Vi grillade fläskfile och åt detta till.



Potatisgratäng

1,5 kilo potatis
6 dl grädde
100 gr philadelfiaost
1 brk grekisk vitlöksost (creme bonjour)

Gör så här
Skala och skiva potatisen.
Häll grädden i en kastrull/vid stekpanna och lägg i potatisen.
Blanda ned osten och låt koka upp en stund ca 10 min.
Häll över i en gratängform och gratinera i 200 grader, tills potatisen är klar...känn med en sticka..




Äppelgrillsås
200 gr creme fraiche
10-15 skivad saltgurka
1 msk fransk senap
1 äpple
salt, peppar

Gör så här
Hacka gurkan i små bitar, riv äpplet på det grövsta. Blanda ihop allt och låt stå och dra i kylskåpet en stund..




Fetaoliv sås

1 brk creme fraiche
100 g feta ost
ca 10-15 svarta oliver
ev vitlök
eller persillade
lite salt och svartpeppar

Gör så här
Hacka fetaosten och oliverna, oliverna hackar du jätte, jätte små.
Blanda i creme fraiche och pressa i vitlök eller krydda med persillade..
Salta och peppra..

Jag tycker ju vanligtvis inte om oliver men denna sås är supergod.
Passar utmärkt till grillat kött..

7 kommentarer:

malinns sa...

Jag bara måste prova på denna underbara potgratäng philladelphia i den måste ju bli krämigt gott.

Mia å Malin badar, äter godis och fnissar om kladdkaka....

malinns sa...

Jag bara måste prova på denna underbara potgratäng philladelphia i den måste ju bli krämigt gott.

Mia å Malin badar, äter godis och fnissar om kladdkaka....

Anonym sa...

..bikini? O my god! En anna klipper två hål i sopsäcken och hoppar i...
Modigt av dig att bada...jag badar ALDRIG nykter.
Eller jag badar aldrig. Punkt.
//veronnnes

Frostrosor sa...

Vad du har varit duktig och hunnit uppdatera bloggen med alla midsommarens smarrigheter! Själv försöker jag febrilt uppdatera bloggen men det kommer väl så småningom. Din efterrätt ser ju fantastisk ut måste jag säga!

Trolltyg i Braxseleskogen sa...

Hellu...

Va god den såg ut den där fetaost/olivröran - måste pröva! Har uppdaterat btw! :D

fröken Rser sa...

Ooohh shit så modigt att våga sig på ett dopp redan i kalla Svea rike.....och som vanligt verkar du ha trollat med knäna och fått fram ett supermiddag.
Kom på dock att jag gör världens godaste hamburgare från scratch.....ja kossan har jag förstås inte dräpt mne i övrigt så blir de dundergoda,ska delge recpet efter önskemål

Anonym sa...

Ha ha Räser du e för kul.
//veronnes