Leta i den här bloggen

fredag 26 februari 2010

Budapestrulle

För jätte jätte länge sen när dom gamla romarna tågade in i.....Nä nu blev det tokigt.
Så här ska det vara, för ett antal månader sen nästan eller ett år sedan så bjöd en arbetskamrat på denna jättegoda budapestgrunka, men av någon konstig anledning så blev aldrig receptet inlagt??? Glömsk? nä inte kan det väl vara så..
Ja ja strunt samm
a här kommer det i alla fall och med en jättedålig bild tagen med värdens sämsta mobiltelefon..sorry

OBS! verkar vara nått fel när jag ska spara för dom sista raderna kommer inte med i alla fulla fall så ska det stå så här på slutet
6. smält choklad och ringla över på slutet, strö över nötter och pudra på florsocker



Budapesttårta/stubbe/bakelse

Ugn 175 20min

Botten:
6 st äggvitor
4 dl socker
150 g malda hasselnötter
1/2 dl maizenastärkelse
1/2 dl marsanpulver (kok)

Fyllning:
3 dl grädde
1 brk mandariner

Garnering:
50 g rostade hasselnötter
5 rutor mörk choklad
1/2 dl florsocker

Gör så här
1. Vispa äggvitor till hårt skum, häll i socker under tiden, till hård marängsmet.
2. Blanda nötter, maizena och marsan vänd ner i smeten.
3. Lägg smeten i spritspåse gör långa ränder på bakplåtspapper. Grädda 20min mitt i ugnen i 175grader.
4. När botten har svalnat vänd upp på annat papper, lägg på en fuktig handduk efter en stund dra försiktigt bort bakplåtspapperet. Kan göras i förväg.
5. Bred på vispad grädde, lägg ut mandarinerna. Låt ligga minst 5 min. Rulla ihop med hjälp av papperet. Vänd skarven neråt.
6. Smält chokladen och ringla på, strö över nötterna och pudra över florsocker.

Nu finns receptet i allafall, bättre sent än aldrig heter det ju och tack Ft än en gång för gått fika..




2 kommentarer:

malinns sa...

Det har blivit en miniatyrtext det sista som du ej får in...en inställningsfråga.

Om man kopierar "punkterna" och klistrar in dem i et textdokument ser man tydligt vad som står....

Hallon & Blåbär sa...

Budapestrulle är ju himla gott. Det är år och dar sen jag gjorde en sådan rulle, måste nog göra det snart.

Jodå, det är skönt att vara av med gipset och jag tycker att det funkar rätt bra att gå på, men gisses vad stelt det är och dessutom blir det snabbt ömt om jag är uppe och springer för mycket på det. Men det känns iaf som att det är påväg åt rätt håll.

Ha en bra helg!