Leta i den här bloggen

söndag 21 februari 2010

Vit kladdkaka

Helgen kom och den gick utan större väsen.
Vi har avverkat lite chips, ostkrokar, dipp, glass och en vit kladdkaka framför let`s dance och schlager.
En lugn och härlig hemma helg ha det varit med andra ord..
I morgon är det måndag, usch och fy för den lede, i hate måndagar, men strunt i det nu, vi tar det i morgon.
Här kommer receptet på den vita kladdkakan



Vit kladdkaka

100 g vit choklad
100 g smält smör
2 dl strösocker
150 g kesella lätt
2 ½ dl vetemjöl
saft och skal av ½ citron
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt

ugn 200 grader i 25 minuter

Gör så här
Smält smöret i en kastrull och byt ned den vita chokladen i smöret och låt smälta ned.
Mät upp socker och kesella i en bunke och vispa ihop, häll ned chokladen, vispa runt.
Jag glömde köpa citron så jag använde några ca 1 tsk av plastcitronen.
Häll ned dom övriga ingredienserna och vispa till en jämn smet.
Ställ in i mitten av ugnen i ca 20- 25 minuter (jag tog ut min efter 20 minuter)



Familjen godkände kakan, men låter hälsa att man inte ska ta så stooor bit för den är ganska mastig...

Avslutar med en bild på världens sötaste kattungar..
Finns mera bilder här tolecoons

2 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Vit kladdkaka har jag faktiskt aldrig varken provsmakat eller bakat. Men har sett det på flera ställen, så man måste nog göra en test.

Hoppas du får en bra måndag!

Helena Ljunggren sa...

men vilka rara små kissar :)

Vit kladdkaka är riktigt gott men som du skriver det är mastigt och ibland lite för sött.