Leta i den här bloggen

måndag 31 oktober 2011

Bröd bak!


Tro inte att jag legat på latsidan bara för att jag inte bloggat på ett tag, nä då här har det bakats och då bland annat detta!

Rost´n toast

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
2-3 msk socker
1 ägg
15-16 dl vetemjöl

Garnering: vallmofrön eller sesamfrön ( glömde visst jag bort)

Gör så här
Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37 grader.
Smula jästen i en degbunke och häll över degspadet. Blanda i övriga ingredienser.
Jäs i 30 minuter.
Häll ut degen på bakbordet och dela den i 4 delar.
Tvinna ihop 2 och 2 och lätt i en plåtform eller på plåten med bakplåtspapper. Jäs i 30 minuter.
Pensla brödet med vatten och grädda i nedre delen av ugnen i 200-225 grader i ca 30 minuter..
 
 
Rosenbröd

ca 20 st

50 g jäst
1 tsk salt
50 g smör
2 ½ dl mjölk
2 ½ dl vatten
2 msk brödsirap
11-13 dl vetemjöl
vatten till pensling
vallmofrö

Gör så här
Smula ner jästen i en strö bunke.
Smält smör i en stor kastrull rör ner mjölk, sirap och vatten.
Häll degvätskan i bunken, över jästen
Blanda i salt och det mesta av mjölet.
Rör degen slät och klumpfri.
Jäs övertäck i bunken i ca 40 minuter.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och arbeta den en stund.
Dela den i 20 st lika stora delar och forma till runda bullar.
Pensla med vatten och doppa den sedan i vallmofrö.
Låt jäsa på plåt i ytterligare 30-40 minuter. Grädda frallorna i 225 grader i ca 10-12 minuter.
Låt svalna på bakgaller under bakduk. 
 
Här ha vi ätit köpebröd under en längre period vilket är ganska ovanligt eftersom jag brukar baka själv. Ibland blir man dock både barnen och vi vuxna less på "hembakta bröd" eller så är det för att man inte ha hittat några nya goda recept så då blir det att köpa. Aja nu är vi tillbaka i gängorna i alla fall och jag kan varmt rekommendera båda sorterna ovan. Rost ´n toast är en väldigt god franska, fantastisk god om jag få säga det själv!

3 kommentarer:

Katarina sa...

Så fina bröd och låter gott!

Tinas skpmat sa...

Vilka fina bröd!!, här ska det bakas i morrn, sonen som studerar i Umeå har gjort en beställning! =D

Anonym sa...

Rost'n Toast ser mumsigt ut. Använder du 1½l-form eller 2-liters form när du bakar de här bröden? Gillar att grädda mina bröd i form för de ser så proffsiga ut då ;)
Mycket gott du har på bloggen!
A-K