Leta i den här bloggen

lördag 21 april 2012

Baugetter

I går så blev det också lite bröd bak här hemma jag har ju bakat en franska tidigare som är så himla god. Den blir lite frasig när man rostar den och det är bara så gott! Det är Rost`n toast franskan som jag pratar om, har ni inte testat så måste ni bara göra det. Jag törs nästan lova att ni inte ångrar er.
Receptet hittar ni här
Det här brödet bakade jag sist då vi hade fonduekväll. Tycker själv att det blev riktigt gott. Det är en fröjd att få baka eget bröd och bjuda.

Baguetter
4 st

50 g jäst
8 dl vatten
2 tsk salt
2 tsk socker
6 tsk rapsolja
6 dl dinkelmjöl
6-8 dl vetemjöl
flingsalt

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Värm vattnet till 37 grader. Smula ned jästen i en bunke och rör ut med vattnet. Tillsätt Resten av ingredienserna och rör om eller kör i assistenten tills degen är klimpfri! Jäs i 30-60 minuter. Dela degen i 4 bitar och forma dom till 4 vridna baguetter. Lägg 2 på varje plåt. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Nu ska jag ta ut en plåt ur ugnen igen. För förutom franskan som jag bakade igår så satte jag nämligen i gång en deg igårkväll eller 2 rättare sagt och det ska bli solrosbullar och en annan variant av baguetter som vi ska få till fika nu på morgonen. Recept kommer nån annan dag!

Tjingeling på er!



2 kommentarer:

Katarina sa...

Hembakat bröd är så gott och doftar ljuvligt! Baguetterna ser mycket goda ut!

Frostrosor sa...

Mums, ser väldigt smaskigt ut!