Leta i den här bloggen

tisdag 24 april 2012

Sugen på gräddtårta?

Jag blev så himla sugen på en gräddtårta en dag då jag satt på jobbet. Satt och funderade ett tag på om jag skulle göra en på kvällen men samtidigt så kände jag mig lite "lat". Jag fick dock ett sms av dotter där det stod att jag skulle köpa hem smör för hon ville baka kladdkaka. Sagt och gjort så blev det till att  baka , om dottern orkar så orkar jag också!
Recept kommer här
Gräddtårta med lemon curd

Tårtbotten
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker poröst i en bunke. Häll i övriga ingredienser och vispa till en slät och fin smet.
Smörj och bröa en form med löstagbarkant och häll i smeten. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter! Täck tårtan efter halva tiden så den inte blir bränd!.
Låt svalna och dela i tre delar.
Tårtfyllning:
2 dl vispad grädde
3 msk lemon curd
Mixade eller hela hallon
Vispad grädde
Garnering:
Vispad grädde
kiwi eller jordgubbar
Gör så här:
Strö ut hallonen på en av tårtbottnarna och bred över den vispade grädden. Lägg på ett lock. Blanda lemon curd med vispad grädde och bred över nästa lock, här kan man också strö över lite hallon jag hade dock för lite hemma. Lägg på nästa tårtlock och smeta in tårtan med grädde och spritsa runt kanterna. Skiva upp kiwi/jordgubbar och lägg på tårtan!
Blev riktigt gott med lemon curd i tårtan.
Arbetskamraterna verkar ha tyckt att den va god för det blev bara en liten bit över!

2 kommentarer:

Katarina sa...

Så fint du dekorerat tårtan och lemon curd och hallon i fyllningen låter gott!

Anna sa...

Mmmm va gott med gräddtårta! Låter himla gott med lemon curd o hallon i. Superfint! Kram på dig!