Leta i den här bloggen

lördag 14 november 2009

Tänkvärt

Ja som jag ha berättat tidigare så ha dom senaste veckorna gått i rensa-kyl-och frysen tagen ..
I veckan så blev det att äta ärtsoppa som fanns i frysen, barnen ville dock inte ha det utan dom fick äta makaronerna som blev över sen dagen innan.

Ha ni läst inlägget på kryddburken? om inte så gör det. Länkar här.
Tycker att det va ganska intressant, slänger vi verkligen så mycket mat?

Tänkvärt är också frågorna som hon ställer
Jag tycker faktiskt att vi är himla bra på att äta upp våra rester, matlåda få det ju bli först för både jag och gubben.
Blir det nått över så åker det i frysen eller så sparas det för att ätas upp senare på veckan, kan vara ganska skönt att ha en restdag..
Äts som det är eller så jocksar man ihop någon ny rätt av det som finns..

Hur gör jag då med kort datum/utgånget datum?
Ja mjölken vägrar jag att dricka om den går ut samma dag (ja, jag vet en skada jag har), jag bara vägrar..
Däremot så brukar jag passa på att göra stor kok om ex korv, bacon, kassler, skinka eller nötkött är kort datum på.
Det gör mig ingenting om det går ut samma dag, då få näsan avgöra, men mjölken det går bara inte..
Veckoplaneringen då?
Ja där skulle jag vilja vara lite mer disciplinerad när det gäller veckomatsedel..
I början av varje år så börjar vi alltid på ny kula, plockar fram lappen och planerar mat för 5 dgr, alltså mån-fredag..Helgen få vara fri för diverse kulinariska konstverk.
Brukar hålla kanske 1 månad eller nått och sen glömmer man bort att skriva matsedel igen..
Försöker ändå att göra nån slags planering i huvudet, måndan är ju som stående, makaroner och korv gud nåde om jag ruckar på den då blir det liv i luckan här hemma (tonåringarna demonstrerar).
Fredag är ju taco, pizza och pajdagen så den är ju också klar. Det bör ju alltså inte vara nått problem att få ihop tis, ons och torsdag heller, nä jag få nog ta tag i det igen känner jag..
Skärpning Therese säger jag bara..
Ja ja nu över till hamburgare, kolla nedan

Hamburgare
600 gr köttfärs (älg)
400 fläskfärs
1 äggula
1 dl grädde
1 msk chilisås
1 tsk sambal oelek
paprikakrydda
salt, peppar
hamburgerkrydda

Blanda ihop allt och dela upp ca 12 bitar (tror jag att det blev) rulla, platta ut



och stek i pannan.



Sallad, dressing under coh lök på hamburgaren



räksallad, ketshup, senap och en tomat på.



Och sen locket på, jo jag använde Oopsies som hamburger bröd..
Funkar jättebra..



Nä nu ska jag gå och se om jag få ihop en veckomatsedel till nästa vecka sen ska jag och dotter åka in till hobbyaffären och köpa lite scarpbooking grejor, gubben få dock va hemma lika bra det så han inte ser vad det kostar, fniss men å andra sidan så röker jag ju inte längre, ha där fick han.

Ha en underbar helg alla bloggkamrater där ute, ikväll ska jag bjuda gubben på en något försenad farsdagsmiddag, blir visst plankstek..
Vi hörs

2 kommentarer:

Tina sa...

Ja här blir det sällan rester eftersom vi båda vuxna har matlådor + 2 ggr i veckan så har 17-åringen oxå det med till sin praktikplats...så jag försöker göra rätt ordentligt med mat dessa dagar...men är det nått som smakar bättre än nått annat så blir det snålt för någon den dagen ;)

Veckomatsedel har vi kört med duktigt ettag när det var mycke idrott igång här för ungdomarna....var skitbra och de fick en dag att önska sig en maträtt...de kunde bli korv med bröd en dag...men what ever...då hade ju jag min dag att önska ...fisk som inte är så poppis hos dem...men ge o ta så att säga.
Ha en skön kväll!

Hallon & Blåbär sa...

Visst är det skrämmande att ta del av sådan statistik. Här hemma är det sällan vi slänger något, även om vi är dåliga på att äta rester måste jag erkänna. Däremot har vi ju höns och katt som gärna smaskar i sig våra rester.

Veckomatsedel försöker jag att göra även om det är bökigare nu när man börjat jobba igen, inte så sugen på att laga riktig mat på kvällen när man lagat mat på jobbet på dagarna.

Mums, vad smarrig hamburgaren ser ut. Här sitter jag och klurar på vad det blir till kvällsmat och hamburgare hade varit mumsigt.

Ha det bra!