Leta i den här bloggen

måndag 26 januari 2009

Plankstek

Tror att det blir att äta plankstek på lördagkväll..
Det ser väl inte så dumt ut, eller hur?





Potatismos:
ca 10 potatisar
Grädde
Smör
ev någon smaksatt ost ex creme bonjour eller varför inte västerbottens ost.
Salt och peppar
Persilja
2 äggulor

Koka potatisen och gör sedan i ordning moset, har inga mått utan ni får måtta själva.
Spritsa runt plankan. Obs plankan ska vara varm..

Plankorna:

Smörj plankorna med smör/olja och värm upp dom i ugnen..tills oljan/smöret börjar bubbla..

Kött
Oxfile/fläskfile för 4 personer

Skär köttet i lite tjockare skivor, ca 2-4 cm. Stek köttskivorna i smör så att dom för en stekyta.
Salta och peppra.
Lägg sedan köttet på plankan och lägg dit en halv tomat.
Ställ in i ugnen i 250 grader i ca 5-15 min, beroende på hur du vill ha ditt kött.
Jag vill inte ha blodigt kött så mina brukar få vara inne ca 15 min.
Dessutom så brukar jag få flytta om plankorna eftersom det bara ryms 3 st på en plåt.
Skär i köttet så ser du ju när det är klart..
Lägg på bearnaisesås när du tagit ur dom ur ugnen.
Smaklig måltid..

Inga kommentarer: