Leta i den här bloggen

tisdag 16 juni 2009

Middagsbjudning

Vi bjöd på mat i lördags för att fira att sommarlovet börjat för barnen och för att sonen gått ut nian..

Mamma hade med sig rullströmming (som jag i min iver glömde ta kort på) och inlagd strömming.
Min pappa överraskade med rökt strömming...
Här kommer bilder och en del recept på det som bjöds...
Håll till godo.

Inlagd sill och senaps sill


Ägghalvor med röd rom och en
liten räka



Mammas inlagd strömming


Pappas rökt strömming och örtsås
(creme fraiche rödlök,
persilja och lite dill, salt o peppar)



Mozzarellasallad med pesto
(peston fick inte va med på bild)



Potatisbakelser och filegryta
med kantareller



Hade även detta till för dom som inte åt potatis
Efterrätt måste man ju också ha eller hur?

Lite jordgubbar


Vaniljglass, grädde och en dubbelnougatsås


Japp de va det hela, mätt och belåtna blev vi...

Ha en fortsatt bra vecka så hörs vi snart igen..

6 kommentarer:

Hanna sa...

Mm, vad gott!!! Var på väg att köpa jordgubbar idag, men dom hade plockat ihop när jag kom ut från affären igen. Men snart blir det jordgubbar, är ordentligt sugen nu! =)

Jessica sa...

Men wow, vilket härligt sommarkalas med en massa smarrig mat.

Potatisen och filégrytan låter gudomliga.

Ha en bra onsdag!
Kram!

Frostrosor sa...

Jag önskar att jag hade suttit med och ätit av er mumsiga buffé!

I Nadjas kök sa...

det ser supergott ut. har du gjort dubbelnougatsåsen själv eller är den köpt?

Ha en fin midsommar,
Nadja

Anonym sa...

Gotti gotti!
Dubbelnougatsåsen?
((veronnes

Anonym sa...

Wow vad mkt gott du har lagat på sistone ser superbt ut alltihopa!
Själv har jobbat lör-tis och varit helt slut i hjärnan..Jobbat tar kål på en!! Tur jag ska plugga igen i höst..
Ha en alldeles underbar midsommar på er och toppen helg!! Själv jobbar jag till 16 midsommar afton..
Kramisar
Birran
Har bakat ljuvliga björnbärssnäckor idag..kika gärna in på bloggen!!