Leta i den här bloggen

onsdag 24 juni 2009

Svärmors ostkaka

Här kommer ett recept som är försvinnande gott..
Det är precis som namnet säger, receptet kommer från min svärmor..


Skål 1
3 dl grädde
1 msk vaniljsocker
Häll grädden i en bunke, blanda i vaniljsockret och vispa hårt.

Skål 2
3 äggulor
2 dl socker
1 pkt philadelfiaost
Vispa upp.

Skål 3
3 äggvitor
ev lite lite socker
Vispas till hårt skum..

Blanda ihop till 1 skål och häll upp ostkakan i en form och frys in.
Det ska också vara krossade digestive kex i botten, brukar dock skippa de..

5 kommentarer:

Frostrosor sa...

Ser god och krämig ut! Ska man frysa in kakan över natten för bästa resultat? En gång gjorde jag nämligen en hallonmoussetårta som skulle stelna i fem timmar, och efter att de timmarna hade gått var tårtan fortfarande rinnig. Säkrast nog att vara ute i god tid!

Jessica sa...

Åh, det där låter ju riktigt gott. I ärlighetens namn så har jag nog aldrig ätit ost kaka, men den här kan jag definitivt tänka mig.

Hoppas allt är bra och att solen skiner lika härligt hos er.

åsa - hello sugar! sa...

låter ju supergott måste jag säga!

fattar inte att du hoppade i plurret i den kylan!! jag är imponerad! jag övervägde att ta ett dopp idag i stekvärmen men klarade inte av mer än att doppa tårna. :)

malinns sa...

Vill äta, äta, äta den

Anonym sa...

Låter himmelens gott ju! Vissa ostkakor är godare utöver det vanliga, kan tänka mig att denna är det också, för ingredienserna låter som ett gammalt beprövat som jag vet den äldre generationen ofta gör här på ön!