Leta i den här bloggen

onsdag 10 november 2010

Pasta gratäng

Förra veckan så prövade jag ett nytt pasta recept här hemma med salami och kyckling i. Det blev inte så tokigt om jag få säga det själv. Barnen dom protesterade inte för en gång skull så det blev nog väldigt lyckat..




Pastagratäng med kyckling
4 port

300 g kycklingfilé
1 msk smör
 1 purjolök 
 4 tomater 
 1 msk grillkrydda
 50 g salami 
 300 g pasta snäckor
 250 g ricottaost, går lika bra med philadelfiaost
2 dl creme fraiche
 3 dl riven ost
 3 ägg
 salt, peppar 
 färsk basilika

 Gör så här
Ugn 200 grader.
 Skär kycklingen i mindre bitar och bryn den i stekpannan med en klick smör. 
 Skölj och skär purjon i mindre bitar, ganska tunt och tärna tomaterna. Fräs purjon och tomaterna med kycklingen ett par minuter. Krydda med grillkrydda och rör ned strimlad salami. Koka pastan enl anvisningarna på paketet. Vispa ricottaosten/philadelfiaosten med creme fraichen, riven ost, och ägg i en stor skål. Blanda i kycklingfräset, pasta och basilika.
 Rör om och lägg över i en ugnsfast form. Gratinera i ugnen i ca 20 minuter. Servera med sallad.

4 kommentarer:

Björknäshäxan sa...

Looks like mums. Me need to prova!

Hallon & Blåbär sa...

Men det låter ju så gott, så jag det kan jag förstå om barnen inte prostesterade. Gratänger är ju så smidiga.

Ha en bra dag!

Frostrosor sa...

Ahhh... aldrig tänkt på att ha salami i pastagratängen! Mums!

Tinas skåpmat sa...

Mums det lät gott...gratänger är en favorit här med. om jag får välja då helst rätter med kyckling! =P