Leta i den här bloggen

onsdag 17 november 2010

Underbart goda biffar.

Älgfärsbiffar med västerbottensost
 
ca 600 g köttfärs (älgfärs)
½ dl ströbröd
1,5 dl grädde
1,5 dl riven vbost
1 hackad gul lök
2 msk kalvfond
salt, pepparmix, persillade, paprikakrydda
smörklick

Gör så här
 Blanda ströbröd och vatten och låt det svälla i ca 10 minuter. Blanda i ströbrödet i färsen och rör om. Blanda i alla övriga ingredienser och rör försiktigt så att allt blandar sig.
Forma till 8 biffar och stek i stekpannan med en klick smör tills dom fått färg.
 Lägg biffarna i en ugnsform med bakplåtspapper i botten och häll över lite grädde. Ställ in i ugnen på ca 200 grader och låt dom steka färdigt där i ca 15 - 20 minuter.
 Servera med kokt potatis och rödbetor ev lite rönnbärsgele.

 Familjens smakpanel låter meddela att:
 Dessa biffar blev så in i bomben goda, jisses amalia säger vi bara.
 När man använder älgfärs så har biffarna en tendens att bli lite torra men icke sanicke denna gång. Hade ingen sås till eftersom jag inte hade nån hemma helt enkelt men det behövdes inte heller. lite av osten hade smält ut i gratängformen och blandad sig med grädden så det fick bli såsen.
 Rekommenderar verkligen att ni prövar detta. Jag hade tänkt att ha i en äggula också men jag hade ingen hemma så därför blev det ingen. 
 Smaklig måltid

Måste bara få visa blommorna som jag har gjort i kväll, 

Mallen hittar ni här

3 kommentarer:

Remsan sa...

Jag måste göra något sånt här gott med den älgfärs jag fick i "gå-bort-present".

Remsan sa...

Jag måste göra något sånt här gott med den älgfärs jag fick i "gå-bort-present".

veronnes sa...

V-botten kan porra till den mest torra maträtt, biffarna såg mumsiga ut..will do!