Leta i den här bloggen

söndag 14 augusti 2011

Chorizopaj med fetaost

Denna paj slängde jag ihop i sista minuten inför förra helgens kräftskiva. Ni vet det är en sådan där paj som man gör för att man tänker att, tänk om inte alla tycker om vb-paj eller kräfter eller nått annat som man gjort heller, eller tänkt om gästerna inte blir mätt???PANIK! Gästerna kanske inte tycker om denna paj heller men då ha man åtminstonde gjort ett försök till i alla fall..

Receptet hittade jag inne hos hanna och jag tyckte pajen blev sketa god! 
Här kommer receptet!


Chorizopaj med fetaost

Pajdeg
3 dl vetemjöl
150 g smör  
1 ägg

Fyllning 
150 g kryddade korvar ex chorizo
1 hackad gul lök
2 tomater som du tärnar
100 g tärnad fetaost
1 dl riven ost
peppar
3 ägg 
3 dl grädde

Gör så här
Blanda vatten smör och i ägg i matberedaren och kör tills det är en jämn och klumpfri smet. Tryck ut degen i en pajform. Ställ in i kylskåpet i ca 10 minuter. Nagga botten och förgrädda i 7-8 minuter på 200 grader.
Hacka korven i mindre bitar. Lägg en klick smör i stekpannan. Bryn korven och löken, häll i en liten snutt grädde som få koka ihop med korven. Lägg korvfräset i botten på pajskalet, sen dom tärnade tomaterna, fetaosten och riven ost. Vispa ihop grädden och äggen peppra lite. Häll över fyllningen. Ställ in i mitten av ugnen på 200 grader i ca 30-40 minuter. Servera med sallad eller på buffebordet eller till kräftorna.

Jag tror nog att den gick hem bland gästerna, ingen spottade då ut den i alla fall ;-).

1 kommentar:

Mia-En bondhustrus godispåse sa...

Vad mycket gott du har lagt in. Mmm blir ju riktigt hungrig. Jag köpte mig en htc sensation. Är riktigt nöjd. Det enda minuset är att det är dålig batteritid. Men det har iphone också. Så då blev det en htc mest pga av att htcn är 2000 kr billigare. Min lilla Imse har inte kommit hem ännu och jag hoppas varje dag att jag ska se honom komma och springa över gräset.
Kattungarna blev kvar =) De är så goa så.
Skönt med semester. Här börjar skolorna om en vecka så snart ät det full rulle igen =)
Ha en fortsatt bra semester.