Leta i den här bloggen

onsdag 10 augusti 2011

Såser till kräftorna

3 olika såser hade jag gjort till kräftorna. Lägger upp recept här igen fast jag bloggat om några av dom förrut. I år så testade jag även att göra en chilimajonnäs. Skulle ju göra aioli för ett tag sedan och det gick ju käpprätt åt fanders så det va med lite blandade känslor som jag testade. Tänkte i mitt stilla sinne att det kommer aldrig att funka. Fast det gjorde det ju och den blev väldigt god och helt fantastiskt att jag fick ihop majonnäsen utan att den skar sig. Tjock och fin blev den. Här kommer recept och förslag på såser som man kan ha till kräftorna



Chilimajonnäs

2 vitlöksklyftor
1 tsk dijonsenap
1 tsk vitvinsvinäger
4 krm cayennepeppar
2 st äggulor
3 dl olja
1 krm vitpeppar
lite salt

Gör så här
Pressa ned vitlöken i en bunke. Rör ned dijonsenap, vitvinsvinäger, peppar och äggulorna och vispa fluffigt. Tillsätt oljan sakta, sakta, sakta och rör en himla massa. salta och peppra efter behag.

Kräftmojja

3 dl gräddfil
1 dl creme fraiche
100 gr riven västerbottensost
75 g soltorkade tomater
1 klyfta vitlök
salt
peppar.

Gör så här:

Blanda gräddfilen och cf. Hacka tomaterna i små bitar och lägg i. Pressa vitlöken och tillsätt vb-osten.

Dillmajonnäs

1 msk socker
3 msk sötsenap
0,5 citron finrivet skal + saft
2 dl majonnäs
2 dl gräddfil
0,5 dl dill
2 kokta hackade ägg
0,5 dl kapris

Gör så här
Rör bara ihop allt, tillsätt kaprisen sista och rör om försiktigt.

Den här såsen hade jag också tänkt göra men tyvärr så fanns det ingen brännvinsost  på våra lokala butiker. Ni får recepet ändå själv få jag pröva den en annan gång.

Brännvinskryddad ostkräm

100 g finriven brännvinsost
500 g kesella
1 st rinhackad rödlök
0,75 g dill
2 msk kumminkryddad brännvin
1 krm cayennepeppar

Gör så här
Blanda ihop i en bunke och låt stå och ta ihop sig i kylskåpet en stund.
Detta recept finns även på alltommat.se

Feta röra

1 brk creme fraiche (200g)
½ feta ost
10-15 oliver (ta dom svarta blir godast då)
salt, peppar ev persillade

Gör så här
Hacka olivern i mindre bitar, smula fetaosten och blanda i allt i creme fraichen. Krydda och rör om!

1 kommentar:

Remsan sa...

Toppen! Jag som älskar röror av alla slag. Bokmärker alla recepten.