Leta i den här bloggen

fredag 29 juni 2012

Bland myggor och smådjävlar!!

Semestern har börjat och den tillbringar vi ute i stugan. Vädret har väl inte visat sig från sin bästa sida än men å andra sidan så få man ju vara ledig! Vi påtar på med att flytta om i gäststugan och städa upp i förrådet just nu. Tavelramar har målats och rabatterna rensats. Jag ha till och med hunnit läsa ut två böcker i veckan och är nästan klar med den tredje. Den jag läser nu heter Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av lucy dillon. En riktigt härlig bok som handlar om en karriär kvinna fått ärva ett hus med tillbehörande hundgård och herrelösa hundar, jag tycker boken är klart värd att läsas. Den är ett bra break i från deckarna som jag i vanliga fall läser!
Här kommer lite bilder från stugan och vad vi äter där!

Ett glas vin och en öl i solen!
Testade en ny osttub från kavli men jag hade velat ha mer smak på osten! God va den ju så klart men som sakt mer bbq smak tack!
Typisk stugmat är väl ändå stekt ägg, bacon, korv och potatismos (naturligtvis kryddad med persillade) och ja när man är i stugan så blir det helt klart pulvermos! Piffa till det med persillade, en klick smör och mjölk eller grädde om du vill eller så rör du i lite smaksatt philadelfiaost, mmmm.


Muurikkan bruka få jobba hårt ute i stugan, finns väl inget härligare än att laga mat över öppen eld? Ja inte då det regnar kanske! Här så blev det tortilliabröd fyllda med hemmagjord potatissallad, tjälknöl, sallad, gurka, tomater och creme fraiche kryddad med persillade! Potatissalladen och tjälknölen värmde jag på muurikkan med en klick smör!


 Grillad karre, beasås, potatismos och sallad. Karren ha fått ligga i marinad från Caj´p orginal. Potatisen hade vi glömt hemma så det fick bli pärmos igen!


 Här är klockan kvart över tio på kvällen och det är fullt dagsljus, härligt! Vad som va mindre härligt va all förbannade knott och små sviar!! Ja hör och häpna till och med jag gnäller ibland på flygfäna. Det va lite för många denna gång för att det skulle kunna nonchaleras, men men dom dör väl snart dom armade kanaljerna! Pannan på gubben min såg ut som, ja?? böldpest kunde man ju tro, han va väldigt hårt attackerad av alla smådjävlar!!

Vi har det i alla fall ganska härligt ute på vår lilla plätt!
Nu blir det att vara hemma ett tag för i helgen är det kalas och bjurholmsdagarna, kanske man få se någon gammal bekant om man har tur! Tjingeling och ha en trevlig helg!

1 kommentar:

malinns sa...

Åh växel det verkar som om ni fått det underbart. Vi lever också stugliv och gör det enkla godare när det gäller mar och leverne.
Hoppas ni får det trevligt på Bjurholmsdagarna!