Leta i den här bloggen

söndag 3 juni 2012

Vart tog sommaren vägen?

I går så blev det att gå ut på lokal för denna växelhäxan. Vi började kvällen med middag här hemma och sen gick vi vidare på Wärdshuset där Noice makers och det lokala bandet Freak out spelade! VI hade en väldigt kul kväll så tack alla nya och gamla bekanta för en trevlig kväll!

Nån förrätt hade jag inte gjort men jag gjorde en fördrink som va väldigt sommrig och till det så åt vi galiamelon, vindruvor ölkorv och kex med vitlöksost.


Sommardrink
1 drink

4 cl Xanté
en skvätt citron
Mixade jordgubbar (jag bruka ha ca 300 g till 4 drinkar)
is
sprite

Blanda allt utom drickan i en mixer och mixa tills det inte är några klumpar! Häll upp i glas och fyll på med drickan sprite!

TIll middag så grillade vi fläskfile och majskolvar. Gubben han fick ta på sig vinterjackan och stå ute i kylan och grilla, vart tog sommaren vägen kan man ju undra?


Potatisgratäng hade jag till och sen hade vi gjort 4 olika sorters såser! Beasåsen den köpte jag men resten ser ni här!

Grillsåser

Sweet chilisås
2 dl creme fraiche
1 hackad röd lök
2 msk thai sweet chilisås
salt, peppar
1 pressad vitlöksklyfta (hade inte jag denna gång)

Gör så här
Blanda ihop alla ingredienserna i en skål och  rör om!

Barbequesås
1 brk krossade tomater
2 msk vinäger
2 msk honung
2 msk chilisås
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 krm mald spiskummin
1 pressad vitlöksklyfta
2 tsk worcestershiresås
några droppar tabasco

Gör så här
Blanda allt i en kastrull och låt koka i ca 10 minuter. Smaka sedan av med honung, peppar och tabasco. Mixa såsen så den blir slät!
Låt såsen kallna och det går bra att göra i ordning den dagen före!

Äppel och gurksås

1 skalat och hackat äpple (små fina bitar)
ca 1 dl hackad smörgåsgurka
2 dl creme fraiche
1 msk fransk senap
salt och peppar

Gör så här
Blanda allt i en skål och smaka av med salt och peppar.

Efterrätten blev av den varianten att man kan dricka den denna gång. Detta måste ni bara testa göra för den är så himla god. Receptet hittade jag på spisa.nu lägger upp det här också!


Ice cream mudslide

2 cl kahlua
2 cl bailys
2 cl sprit (spriten brukar jag utesluta)
100 g vaniljglass
2 dl is

Gör så här
Blanda allt i en mixer och kör tills är klumpfritt! Ringla glass sås i glaset och  häll i glassblandningen! Servera genast.

Till maten drack vi detta vin nedan och jag måste dock erkänna att det va lite för kryddigt för min del men nu har vi testat i alla fall!
Sen på kvällen så blev det ett glas lindemans rosévin (ja ok det kanske blev ett till också). Jag är inte nån större rosédrickare men detta tycker jag va himla gott och det kommer att köpas igen!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh herregud! Det va åratal sen jag hörde talas om Noice Makers sist. Trodde dom lagt av, kul att dom fortfarande håller på. Spelade dom Oxen månntro? :-)

/Rebecca

Anna sa...

Jag har inte druckit det där rosévinet och gillar heller inte rosé så mkt, men drack rosé med en kollega i fredags (en hel flaska faktiskt...) o det var Gallo Merlot, riktigt smarrigt!!! Nu måste jag ju testa Lindemans också... Kram Anna