Leta i den här bloggen

onsdag 27 juni 2012

Lite baguetter!

Bröd måste man ju också ha till buffén och här kommer brödet som jag bakade till midsommar!


Dom här har jag bakat förrut men receptet tåls att lägga upp igen för dom är så goda och jag tycker egentligen inte ens om oliver!!


Vridna oliv och tomatbaguetter

25 g jäst
5 dl vatten
1,5 tsk salt
2 msk olivolja (jag hade raps)
1 msk oregano
2 pressade vitlöksklyftor
13 dl vetemjöl special
1 dl hackade soltorkade tomater i marinad
1 dl hackade svarta oliver

Gör så här:
Smula ned jästen i en bunke och rör ut i 37 gradigt vatten. Tillsätt salt, olivolja, oregano, vitlök och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en slät deg (jag använder hushållsassistenten). Häll i oliver och tomater och kör runt så det få blanda sig med degen. Degen ska sedan jäsa i ca 1 timme under bakduk. Häll upp degen på ett mjölat bord (knåda den inte) dela i fyra delar. Forma degen till vridna baguetter. Lägg baguetterna på bakplåtsklädd plåt och låt jäsa i ca 30 minuter under duk. Sätt ugnen på 250 grader. Grädda baguetterna i ca 15 minuter..
VÄLDIGT GODA BAGUETTER!!
Franska baguetter
25 g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
2 msk olivolja
13 dl vetemjöl
Gör så här
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader. Rör ut jästen i vattnet. Blanda i övriga ingredienser men spara lite av mjölet till utbaket. Rör till en klumpfri smet. Låt jäsa övertäckt i ca 1 timme. Dela sen degen i fyra delar utan att knåda den och forma till avlånga baguetter. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter, pudra över lite mjöl. Sätt ugnen på 275 grader och grädda sen i mitten av ugnen i ca 1 minuter. Låt svalna på galler.
Jag hade även bakat en lantbrödstårta som kryddburken hade tipsat om och det receptet hittar ni här!

1 kommentar:

Katarina sa...

Låter mycket goda!