Leta i den här bloggen

torsdag 21 juni 2012

Trevlig midsommar på er alla!

Usch vad dålig jag ha varit på att uppdatera här men å andra sådan så ha vi inte ätit så spännande mat här hemma på sistonde!!
Vi har haft fullt upp med att måla i stugan, ena rummet har nu vita härliga väggar. 5 varv fick vi måla innan vi va nöjd!! Taket det ha vi laserat vitt också och det tog vi 2 varv. Det blev sååå himla bra, ljust och fint. Nu ska bara lite tavelramar som ska målas och hyllor och dylikt som ska upp på väggarna

Sen så har jag fått in en del beställningar på bröllopskort som jag har scrappat ihop. Dom kommer att visas framöver på min  scrapblogg men eftersom bröllopen inte vart än så kan jag inte visa dom riktigt än..

Här hemma håller jag på att förbereda för midsommarfirande i morgon. Vi har tänkt kombinera det med att fira sonens student också så då gör vi allt i ett bräde!

Tjälknölen är i ugnen, cheeskaken i frysen, pannacottan står och drar ihop sig i kylen, en paj ha jag osså gjort. Kryddburken tipsade om ett bröd som man fyller med skinka, ost och torkade tomater så det va jag ju också tvungen att testa.
Recepten kommer nog först på lördag tror jag!

Annars så är det huvudet upp och fötterna ned, precis som det ska vara.

I går så åt vi laxburgare här hemma och dom blev vansinnigt goda. Jag brukar ha en tendens att steka dom precis på gränsen för mycket, ni vet jag är en sådan där utifall att!!! Denna gång fick jag dock till det himla bra.
Här kommer receptet


Laxburgare
ca 7 st burgare
200 g torskfile
400 g laxfile
1 ägg
2 msk ströbröd
2 droppar från plastcitronen
2 msk persilja
persillade
1 msk hummerfond
ca ½ dl grädde
lite citronpeppar
Stek i rapsolja och smör

Gör så här

Ta bort skinnet på laxen och hacka lax och torsk i mindre bitar.
Mixa fisken i mixen/matberedaren. Tillsätt övriga ingredienser utom oljan och blanda smeten väl i matberedaren.
Täck fiskblandningen med plastfolie och ställ in i kylen i ca 20 minuter.
Forma till ca 7 biffar och stek i stekpannan med olja och smör ca 2-3 minuter på varje sida. Ha inte för varm panna utan lite över medelvärme bara.
 
Servera med sallad, gurka, tomater och lök. Nån god räkröra är ju ett måste och vi hade varit lat och köpt räksallad denna gång.
 
Kom just på att jag nog måste göra en rabarberpaj! Har ju ett recept på en knäckig sak som är himla god, hm vart ha jag det receptet då tro?? Nä nu måste jag leta, vi hörs!!
 

1 kommentar:

Therese sa...

Laxburgarna ser riktigt smarriga ut så det får jag ta och testa nån dag! Själva grillade vi kycklingburgare i går, kul med variation på burgarna! Trevlig midsommar till dig med! :)