Leta i den här bloggen

fredag 27 juli 2012

Äntligen!!

Nu håller det på bli rött i våra land också och det är ju så ljuvligt. När vi va och fiskade i söndags så hittade vi smultron efter vägen! Dom är ju så söta och goda. Varje gång vi ser smultron så säger vi till varandra att man skulle haft ett litet land hemma också. Nu blir det att plantera och göra iordning ett så nästa år då ha vi egna! Mums!


Mitt jordgubbsland är ju inte så stort så det blir mest så att dom äts upp på en gång. Jag ringde istället och bokade med Jordgubbskillen i provåker så vi fick åka och plocka där i stället. 30 kr/kg tog han och det tycker jag inte man kan säga så mycket om. Jag plockade dock bara 1 10 l hink och för det betalade jag 150 kr.


Marmelad va jag ju bara tvungen att koka när jag kom hem. Jordgubbs och rabarbermarmeladen är ju bara såååååå god! Alla i familjen tycker den är så himla god.


Här är receptet på marmeladen, jag ha lagt upp det flera ggr förrut men det tåls att upprepas för det är så förbaskat gott!

Jordgubb och rabarbermarmelad


0,5 kg rabarber
1 liter jordgubbar
4 dl syltsocker

Gör så här
Skölj och skala rabarbern om den är grov.
Skär i 1-2 cm tjocka bitar. Rensa jordgubbarna och dela dem mitt itu.
Blanda rabarber och jordgubbar med sockret och låt dra ca 1 timme.
Hetta upp bären långsamt och koka på svag värme utan lock, 10-15 minuter.
Skaka grytan då och då så att bär och socker blandas och marmeladen blir jämnt upphettad, men rör inte.
Gör gelèprovet (se nedan).
Ta marmeladen från värmen och skumma.
Låt marmeladen vila ca 15 minuter, rör då och då. Häll upp på rena, varma burkar. Sätt på lock och förvara i kylen

Trevlig helg på er!

2 kommentarer:

Elina skyltskåp sa...

Marmeladen verkar mumsig. Hur länge håller den sig i kylen innan den blir dålig tror du?

Växelhäxan från norrland sa...

jag törs faktiskt inte riktigt svar på hur länge den håller men ett bra tag i alla fall. Den blir dock slut på ganska fort, i alla fall hos oss 1-2 mån kanske mer? Nån annan som vet kanske?