Leta i den här bloggen

tisdag 10 juli 2012

Gubben fixar middan!

Ja idag så har inte vädret varit på vår sidan direkt, men istället för att gnälla över det så anpassade vi oss till att göra i stort sett ingenting!!
Jag satt mig vid scrapbordet och gubben han fick ha fjärrkontrollen i lugn och ro.

Dottern hon ville ut en sväng och övningsköra, premiär va det faktiskt. Vi for iväg på eftermiddan och övade på att växla, start och stopp. Grusvägar är vad vi ska hålla oss till ett tag och större parkeringar, inte så kul tycker dottern men dom är ju inte rallyvatannän på en gång direkt. Det gick dock faktiskt ganska bra!
Öva, öva öva är det som gäller så detta kommer gå fin, fint!

Medans gubben fixade dagens middag så for jag och dottern iväg och hyrde film.


 Bullat upp med ost, kex, 2 diper, gurka, morötter, chips, popcorn, ostkrokar och cheezeballs ha vi också gjort. Ja glass och nougatsås blev det visst också. Tro nog att vi ska kunna klara kvällens filmkväll!

Här kommer recept på


Gubbens köttgryta

600 g grytbitar av älg
4 dl grädde
vatten
morötter
1 stor lök
½ buljongtärning
kantareller både gula och trattisar (torkade trattisar)
en dutt soja
Krydda med
barbeque o grill mesquite ( Krydda från santa maria)
pepparmix
salt
paprikakrydda

Gör så här
Lägg en klick smör i stekgrytan och låt smöret smälta ned. Fräs köttet i smöret tills alla bitarna fått färg. Häll över ca 3 dl vatten och krydda med kryddorna. Låt det puttra i ca ½ timme. Krydda mer under tiden om det behövs. Skala och hacka löken och blanda i grytan. Skala och skiva morötterna och blanda i. Häll i grädden och övriga ingredienser och krydda mer om det behövs. Låt puttra i ca 20-30 minuter till. Servera med sallad och kokt ris

Salladen gör du så här
sallad, gurka, röd lök, feta ost, paprika. hacka och rör ihop. Häll över olivolja och krydda med persillade! mmm så gott det blev

Familjens smakpanel!
Sonen och dottern tyckte det va gott (svampen petade dom ju som vanligt bort, men dom såg inte dom torkade kantarellerna som vi smulade ned, hi hi). Jag tycker också att grytan blev väldigt god och berömde gubben för middan. Han säger då så här, det är ju därför jag ha rört så mycket, det är mycket omtanke och kärlek i grytan!! Till saken hör att jag brukar säga åt honom när han lagar mat att man behöver inte passa grytan och röra hela tiden. Kokar den i 2-3 timmar så behöver man inte stå vid spisen lika länge..
Men nu vet vi varför den blev så god så nu ska jag aldrig säga så mera (eh undrar om jag kan hålla tyst, skulle inte tro det). Hur som haver så va det som som rackarn!

Grytan räcker till 4 pers och 2 matlådor!

Ni som följer mig på facebook såg ju att vi mumsade i oss en sådan här i går kväll! Gissa om jag kom och få nöta ut mina stavar sedan. SOm sagt det är sen det!!

Här kommer en bild ifrån stugan. 2 Katter som längtar ut! Det va dock efter läggdags så dom fick stanna inne!

Inga kommentarer: